기사
클라이언트에 대한 부정적 인식이 사회복지전담공무원의 소진에 미치는 영향(The Effect of Negative Impression of Clients on Social Welfare Government Officials' Burn-out)
- 개인저자
- 김소정
- 수록페이지
- 31-52 p.
- 발행일자
- 2014.08.28
- 출판사
- 한국사회복지행정학회
초록
이 연구는 클라이언트에 대한 부정적 인식이 사회복지전담공무원의 소진에 미치는 영향을 검토하고자 읍면동 사회복지전담공무원을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 697명의 자료를 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 클라이언트에 대한 사회복지전담공무원의 인식은 부정적인 편으로 확인되었고 특히 이기성에 가장 높게 동의하였으며 비이성성, 불법성 순으로 동의하는 것으로 나타났다. 둘째, 클라이언트에 대한 부정적 인식은 공무원의 소진 증가에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 특히 여성의 소진은 남성에 비해 클라이언트에 대한 부정적 인식의 영향을 더 크게 받고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 클라이언트의 부적절한 태도나 행동이 최근 사회복지공무원들이 겪는 스트레스의 주요한 원인이 되고 있음을 시사하며 이를 해결하기 위한 방안에 대해 논의하였다.
This study set out to investigate the effect of clients' unappropriate attitude on social welfare government officials' burn-out. To address these research questions quantitative research methode was used with designed questionnaire. The final sample size was 697 welfare bureaucrats in Gwangju city and Geonnam area, South Korea. Hierarchical regression analysis was used for analysis. As a result, the study reveals that social welfare government officials considerably agree clients' unappropriate attitude. Also this negative impression of clients significantly affected social welfare government officials' burn-out. These results suggest that clients' unappropriate attitude are stressor of social welfare government officials. And limitations and implications of this study were discussed with respect to further studies.