기사
직무스트레스 원천이 맥락적성과에 미치는 영향(The impact of the Sources of job stress for social workers on contextual performance: Comparison between social workers in the non-profit organization and social workers in the public organization)
- 개인저자
- 정상원
- 수록페이지
- 243-270 p.
- 발행일자
- 2017.05.28
- 출판사
- 한국사회복지행정학회
초록
본 연구는 민간기관 사회복지사와 사회복지직 공무원이 민간과 공공이라는 소속 기관의 특성에 따라 맥락적성과와 원천별 직무스트레스 수준에 차이가 있는지와 직무스트레스 원천별 스트레스 요인들이 사회복지사의 맥락적성과에 미치는 영향의 상대적 차이를 규명하는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구를 위해 2015년 광주시 민간 사회복지 시설에 종사하는 사회복지사 371명, 사회복지직 공무원 276명의 자료에 대해 다중회귀분석 연구방법을 사용하여 연구모형을 검증하였다. 분석결과 민간기관 사회복지사의 맥락적성과가 공공기관의 사회복지직 공무원에 비하여 유의하게 높은 것으로 나타났으며 민간과 공공이라는 조직의 특성에 따라 맥락적성과에 미치는 직무스트레스 원천의 크기에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 더불어, 민간기관 사회복지사의 경우 맥락적성과에 유의한 영향을 미치는 변수는 환경변화인식(β=.025), 클라이언트의 고객불량행동(β=-.016)으로 나타났으며, 사회복지직 공무원의 경우 환경변화인식(β=0.20), 비인격적감독행동(β=-0.16), 직무불안(β=-0.14)이 유의한 영향이 있는 것으로 밝혀졌다. 연구결과를 바탕으로 민간과 공공이라는 사회복지조직의 특성에 따른 사회복지사의 맥락적성과, 원천별 직무스트레스의 차이 및 사회복지사의 맥락적성과에 대한 직무스트레스 원천별 영향의 상대적 차이를 확인하여 사회복지사의 직무스트레스를 낮추고, 맥락적 성과를 극대화하기 위한 조직차원의 관리 과제 및 이에 따른 정책적, 실천적 시사점에 대하여 제안하고자 한다.
The purpose of this study is to verify the differences between types of organizations (i.e., social workers in the non-profit sector and social workers in the public sector) in relation to sources of job stress and contextual performance. Particularly, the aim is to examine the differences among the two groups, the effect of stress sources from social welfare environment changes, dysfunctional customer behavior, abusive supervision, and job insecurity on social workers’contextual performance. Research data were collected from 371 social workers from non-profit organizations and 276 social workers from the Department of Human Services in Gwangju, South Korea. In the main analysis, the effect of sources of job stress on contextual performance was tested using hierarchical multiple regression. The result shows that social workers at non-profit organizations have more positive relationships with contextual performance than social workers at public organizations. Also, among social workers at non-profit organizations, there were significant relationships between social welfare environment changes (β=.25, pqqqlt;.001), dysfunctional customer behavior (β=-.16, pqqqlt;.01), and contextual performance. In addition, there were significant relationships between social welfare environment changes (β=.20, pqqqlt;.05), abusive supervision (β=-.16, pqqqlt;.5), and job insecurity of employees (β=-.14, pqqqlt;.5) on contextual performance. Such results are expected to suggest practical and political implications and to verify the effects of differences of sources of job stress depending on organization type to support an alleviation tool for relationships in order to enhance suggestions on finding ways to relieve the job stress of social workers.