기사
TV 예능프로그램이 청소년에게 미치는 의제설정효과(The agenda-setting effect of a TV entertainment program on adolescents)
- 개인저자
- 배상률
- 수록페이지
- 89-117 p.
- 발행일자
- 2017.08.28
- 출판사
- 한국청소년연구원
초록
이 연구의 주요 목적은 TV 예능프로그램이 단순한 웃음의 소재와 여가의 기능을 넘어 청소년의 지식습득과 특정 의견 형성에 영향을 미치는지를 의제설정 효과론적 관점에서 검증하는데 있다. 이를 위해 권역별/교급별 비례할당 방식을 통해 선발된 전국 17개시도 중·고등학생 총 2,584명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 재외동포 및 근·현대사적 이슈를 조명한 무한도전 qqqlt;배달의 무도qqqgt;시리즈의 시청빈도는 청소년의 근·현대사 지식수준에 긍정적 영향을 미칠 뿐만 아니라, 청소년들로 하여금 관련 이슈의 중요성을 인지토록 하는데 있어 양(+)적 영향을 행사하는 의제설정 효과가 검증되었다. 둘째, qqqlt;배달의 무도qqqgt;편 시청빈도가 많을수록 관련 이슈에 대한 정책에 찬성하는 경향성이 높아지는 점화효과가 검증되었다. 이 같은 효과들은 신서유기, 런닝맨, 무한도전의 qqqlt;바보전쟁qqqgt;편 시청 변인들과 달리 무한도전 qqqlt;배달의 무도qqqgt; 시청 변인에서만 일관되게 발견되었다. 셋째, qqqlt;배달의 무도qqqgt; 시리즈 시청빈도가 공중의제(관련 이슈의 중요성)를 매개로 시청자의 의견 방향(direction of opinion)에 영향을 미치는 완전매개효과가 검증되었다. 이는 미디어 의제가 점화효과를 온전히 발휘하기 위해서는 매체 소비자가 관련 의제에 대한 중요성을 충분히 인지하는 것이 선결되어야함을 시사한다. 본 연구는 뉴스나 시사/교양 프로그램뿐만 아니라 텔레비전 예능프로그램도 프로그램의 내용과 질 그리고 시청행태에 따라 청소년 시청자에게 교육적 효과와 의제설정 및 점화 효과가 발생할 수 있다는 사실을 통계적 분석을 통해 입증하였다는데 의의가 있다.
The major goal of this study is to explore the agenda-setting effects of a TV entertainment program series on adolescents by delving into how the entertainment program serves to expand young viewers’ knowledge and help them form opinions. The data employed in this study was harvested from a national survey of a total of 2,584 middle and high school students, selected through the proportional allocation method according to the area/school. The results of this study are as follows: First, the viewing frequency of the popular weekend TV entertainment program (i.e., Muhan Dojeon; in English, Infinite Challenge) series (the name of the series is Baedal-ui Mudo, which depicts the lives of Koreans living overseas and the modern historical issues of Korea) have a positive effect not only on the adolescent viewers’ accumulation of Korean modern historical knowledge but also on their recognition of the importance of related historical issues. Second, the higher the viewing frequency of the series, the greater the tendency to approve of certain policies on related issues. Third, the recognition levels (i.e., understanding of the importance of related issues) fully mediated the relationship between the viewing frequency of the Mudo series and the forming of opinions. This suggests that viewers should be aware of the importance of related issues in order to form and reinforce specific opinions. Through statistical analyses, this study shows that agenda-setting and priming effects, as well as educational effects can occur by watching not only news or current affairs programs, but also television entertainment programs, depending on the quality of the entertainment programs and viewing habits.