기사
청소년기 부모애착, 자아존중감, 분노, 스트레스 관계에 대한 종단연구(A longitudinal study on the relationship of adolescent’s parent attachment, self-esteem, anger and stress)
- 개인저자
- 김은진
- 수록페이지
- 239-266 p.
- 발행일자
- 2015.11.28
- 출판사
- 한국청소년연구원
초록
본 연구는 청소년 스트레스에 영향을 미치는 변인들을 확인하기 위하여, 선행연구들을 토대로 청소년기 부모애착, 자아존중감, 분노, 스트레스의 관계를 하나의 통합모형 안에서 살펴보았다. 스트레스에 대한 부모애착의 직접적인 영향력을 가정하는 한편, 부모애착으로부터 영향을 받은 자아존중감 및 분노가 스트레스에 영향을 미칠 것이라 가정하였다. 한국청소년패널조사(KYPS) 중학교 2학년 패널 1차년도부터 5차년도까지의 종단자료를 사용하여 잠재성장모형으로 이를 검증하였는데, 본 연구를 통해 확인된 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 2학년부터 고등학교 3학년까지의 시기동안 부모애착, 자아존중감은 점점 증가하는 양상을 보였고 분노와 스트레스는 점차 감소하는 경향을 보였다. 둘째, 부모애착 초기치가 높은 학생은 같은 시기에 자아존중감이 높고 스트레스는 낮았으며, 시간 경과에 따라서도 동일한 양상을 보였다. 자아존중감 초기치가 높은 학생은 같은 시기에 분노, 스트레스를 낮게 지각하였고 시간경과에 따라서도 같은 경향을 보였으며, 분노 초기치가 높은 학생은 같은 시기에 스트레스를 높게 지각하고 시간경과에 따라 같은 양상을 보였다. 셋째, 부모애착과 스트레스 간 자아존중감의 유의한 종단매개효과가 있었으며, 부모애착과 스트레스 간 자아존중감과 분노의 유의한 이중매개효과가 있었다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점과 제언을 논하였다.
The purpose of this study was to explore the relationships which may exist among adolescents’ parent attachment, self-esteem, anger, and stress in a single integrated model based on previous studies. This was done in order to verify factors of the effect on adolescent stress. The results were as follows. First, adolescents’ parent attachment and self-esteem showed a tendency to increase whereas anger and stress showed a tendency to decrease from the second year of middle school to the third year of high school. Second, students who had a high intercept of parent attachment had high self-esteem simultaneously and low stress and these patterns continued over time. Students who had a high intercept of self-esteem perceived anger and stress weakly at the same time and this pattern continued over time while students who had a high intercept of anger perceived stress strongly at the same time and this pattern continued over time. Third, a significant longitudinal mediating effect on self-esteem was found between parent attachment and stress while a significant dual mediating effect on self-esteem was found between parent attachment and stress. Based on the above results, implications and suggestions were discussed.