기사
자기회귀교차지연모형과 잠재성장모형을 활용한 종단매개효과 검증(A longitudinal mediation analysis using autoregressive cross-lagged modeling and latent growth modeling: The mediating effects of life satisfaction on the influence of parenting styles to school life adaptation)
- 개인저자
- 전현정
- 수록페이지
- 215-242 p.
- 발행일자
- 2016.05.28
- 출판사
- 한국청소년연구원
초록
본 연구의 목적은 부모의 부정적 양육방식, 삶의 만족, 학교생활적응의 시간경과에 따른 변화과정을 분석하여 변인들의 변화양상을 설명하고, 부모의 부정적 양육방식과 학교생활적응 관계에서 삶의 만족의 종단적 매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 한국 아동·청소년 패널조사(KCYPS) 자료의 중학교 3학년부터 고등학교 2학년까지를 추적 조사한 중1 자료 3∼5차년도 데이터를 자기회귀교차지연모형과 잠재성장모형을 활용해 분석하였다. 분석결과 첫째, 자기회귀교차지연모형의 결과, 중학교 3학년부터 고등학교 2학년까지 학생이 지각한 부모의 부정적 양육방식과 삶의 만족, 학교생활적응은 시간이 경과함에도 각각을 안정적으로 예측하는 것으로 나타났다. 둘째, 잠재성장모형의 분석결과, 중학교 3학년 시기의 학생이 지각한 부모의 양육방식이 부정적일수록 학생의 삶의 만족도는 낮았으며, 삶의 만족이 낮을수록 학교생활적응이 낮았음을 알 수 있었다. 마지막으로 부모의 부정적 양육방식과 학교생활적응 사이에 자녀가 느끼는 삶의 만족의 종단매개효과가 존재함을 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과들을 바탕으로 하여 연구의 시사점과 제한점 및 후속연구에 대한 제안 등을 논의하였다.
The purpose of this paper was to analyze the longitudinal mediation effects of life satisfaction on the influence of parenting styles to school life adaptation. For this purpose, autoregressive cross-lagged modeling and latent growth modeling was used and were adapted to the data taken from the Korean Children and Youth Panel Survey(KCYPS), Wave III (9th grade) to Wave V (11th grade). The findings of the current study were as follows. First, the results from autoregressive cross-lagged modeling showed that the previous student perceptions of parenting styles, life satisfaction, and school life adaptation had a significant effect on subsequent student perceptions of parenting styles, life satisfaction, and school life adaptation. Second, the results from latent growth modeling indicated that students whose perceptions of negative parenting styles were highly represented, had low life satisfaction in the 9th grade. Additionally, the students whose perceptions of negative parenting styles was highly represented, had low life satisfaction in the 9th grade. Finally, life satisfaction had a significant mediating effect on the influence of parenting styles to school life adaption. The implications of the findings of the current study and suggestions for future research were also discussed.