기사
The association of physicians' caring attitude with patient satisfaction: an analysis of the national e-survey data
- 개인저자
- 장종화
- 수록페이지
- 15-27 p.
- 발행일자
- 2015.06.23
- 출판사
- 한국병원경영학회
초록
As patient satisfaction is a crucial component of improved health care outcomes, there is a need to evaluate the relationship between physiciansʼ attitude and patientsʼ satisfaction. The objective of this study is to examine the relationship between patientsʼ satisfaction and physiciansʼ friendly and caring attitudes by using recent physician ratings by patients. Data from a cross-sectional survey using a convenience sampling was utilized to examine the relationship between physiciansʼ attitudes and patientsʼ satisfaction. The independent variable was the physicianʼs attitude, and the dependent variables were patientsʼ satisfaction with the physician and the office setting. A total of 273,994 patients it the US were included. The patientsʼ average (standard deviation, SD) satisfaction with the physician was 78.08 (0.14), and the average (SD) satisfaction with the office setting was 78.62 (0.12) out of 100. Physiciansʼ attitude was a significant predicting factor impacting the patientsʼ satisfaction with the physician and the office setting (p qqqlt; 0.001). To facilitate patientsʼ satisfaction with healthcare, a continuous effort to develop physiciansʼ ability to communicate in an empathetic manner should be undertaken so that patients perceive their physicians as empathetic.
환자의 만족도는 더 나은 의료서비스 결과물을 위한 중요 요소이기에, 환자만족도와 관련 요인에 대한 연구는 그 필요성이 대두하고 있다. 따라서, 본 연구는 의사의 환자를 향한 공감적(empathetic) 태도와 같은 잠재적 요인이 환자만족도와 어떤 연관성을 가졌는지를 분석했다. 이를 위해, 편의표본추출법을 통한 환자설문조사 자료 중 총 273,994 개의 사례들을 분석한 단면연구가 수행되었다. 연구의 독립변수 및 종속변수들은 각각 의사의 태도 및 의사와 진료소(office setting or clinic) 관련 환자만족도로 정의되었다. 연구결과에 의하면, 의사와 진료소 관련 환자만족도는 각각 100점 만점에 평균 78.08과78.62로 나타났고 상응하는 표준편차는 각각 0.14와 0.12였다. 또한, 의사의 태도가 의사와 진료소 관련 환자만족도와 유의한 관계에 있음을 확인하였다(p qqqlt; 0.001). 의료에 대한 환자만족도를 높이기 위해서는, 의사의 공감적 의사소통 능력개발을위한 지속적인 노력이 기울여져서 환자에 의한 의사의 공감적 태도가 인지되어 질 수 있기를 본 연구는 제언한다.