한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

Son Preference and Fertility Transition in South Korea(한국의 아들선호와 출산력 변천)

개인저자
계봉오
수록페이지
107-141 p.
발행일자
2014.09.30
출판사
한국인구학회
초록
I examine how the relationship between son preference and fertility changed during the Korean fertility transition. Son preference is supposed to weaken in the process of modernization and delay fertility transition because strong son preference may lead to additional births among sonless couples. Data analyses using the Korean Longitudinal Study of Ageing (KLoSA) do not support this simple expectation. First, the relationship between son preference and transition to next parity became rather stronger across birth cohorts. Consequently, son preference did not deter fertility transition. Second, the relationship between son preference and the probability of transition to next parity does not vary upon education. This suggests that son preference was prevalent in South Korea regardless of educational expansion. Third, the relationship between son preference and the timing of transition to next parity varied by educational level after the fertility transition although there was no such differential before the transition. This means that education moderated the relationship between son preference and timing of fertility but not the relationship between son preference and the probabilities of having an additional child. I discuss the implications of these findings for the Korean fertility transition. 본 연구는 한국의 아들선호와 출산력의 관계가 출산력 변천을 거치면서 어떻게 변화해왔는지를 탐구한다. 아들선호는 한편으로 근대화 과정에서 약화되며 다른 한편으로는 출산력 변천을 지연시킨다고 할 수 있는데, 이는 강한 아들선호가 존재할 경우 아들이 없는 부부가 출산할 가능성이 높아지기 때문이다. 그렇지만, 한국고령화 패널 자료를 활용한 분석결과는 이와 같은 단순한 예상을 지지하지 않는 것으로 나타났다. 첫째, 아들선호와 추가자녀출산(transition to next parity)의 관계는 최근 출생 코호트로 올수록 오히려 강화되는 것으로 나타났다. 이는 아들선호가 출산력 변천을 지연시키지 않았음을 시사한다. 둘째, 아들선호와 추가자녀출산은 교육수준에 따라 다르게 나타나지 않고 있다. 즉, 교육 수준이 낮은 여성들에게서 나타나는 둘 간의 관계가 교육수준이 높은 여성에게서도 유사하게 나타나고 있다. 이는 한국의 아들선호가 교육수준과 무관하게 나타나고 있음을 시사한다. 그렇지만, 아들선호와 추가자녀출산 시기(timing of transition to next parity)는 출산력 변천 이후 교육수준에 따라 다르게 나타나고 있다. 이러한 상호작용 효과는 출산력 변천 이전에는 발견되고 있지 않다. 이는 출산력 변천 이후 교육수준이 아들선호와 출산시기의 관계를 조정하는(moderating) 역할을 하고 있음을 시사한다. 결론에서는 이와 같은 분석결과가 한국의 출산력 변천에 갖는 함의를 논의한다.