기사
전문가 집단이 경험하는 노인 클라이언트와의 관계형성 및 서비스 경험에 대한 질적연구(A Ground-theory Study on Relationship between Professional Groups and Elderly Clients)
- 개인저자
- 오혜인
- 수록페이지
- 29-62 p.
- 발행일자
- 2016.09.30
- 출판사
- 한국인구학회
초록
본 연구의 목적은 전문가집단과 노인클라이언트의 관계형성 경험을 이해하고자 하는 것으로, 이러한 목적을 달성하기 위해 의료, 사회서비스, 금융, 법률의 4가지 분야에서 현직으로 일하고 있는 전문가 15명을 대상으로 심층면담을 통해 자료를 수집하고, 근거이론방법을 활용하여 자료를 분석하였다. 분석결과, 89개의 개념, 20개의 하위범주, 9개의 범주가 관찰되었으며. 이를 바탕으로 패러다임모형을 도출하였다. 또한, 선택코딩 과정에서 속성-범주를 바탕으로 노인클라이언트와 관계형성을 맺는 전문가의 모습을 “통합형”, “객관형”, “회피형”으로 유형화함으로써, 관계형성의 모습을 다양하게 살펴보고자 하였다. 마지막으로 연구결과에 근거한 실천적 지침들을 제언하고 있다.
The purpose of this study is to examine age-perspective experience, meaning, and context of interaction between elderly as a service user and professionals as a service provider. Medical (health care provider including doctor, nurse, pharmacist and physical therapist), social service (social worker and civil servant), law (lawyer and legal staff) and finance (banker and insurance seller) fields were included. Researchers collected data through individual interview with 17 professionals. Upon in-depth analysis, 89 concepts, 20 categories, and 9 themes were drawn from the experience of interaction between elderly and professionals. When professionals try to build an intimate relationship with elderly, they use special strategy such as listening carefully to their concern rather than rational one, and denying traditional age-related standards. Through these attempts, there was an increase in the level of closeness to the elderly for the professionals. As the result, elderly became loyal customers and professionals could provide better service to aged consumers. Findings suggest that each professional group should consider establishing practical standards and policies to promote quality of life of elderly.