기사
영아-교사의 상호작용이 영아의 또래 상호작용 및 공격성에 미치는 영향
- 개인저자
- 윤수정
- 수록페이지
- 31-49 p.
- 발행일자
- 2015.07.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구는 영아-교사의 상호작용이 영아의 또래 상호작용과 공격성에 미치는 영향력과 관련성에 대해서 분석하는데 그 목적을 두었다. 이를 위하여 만 2세 남아 56명과 여아 56명을 포함한 총 112명과 이들의 담임교사 14명을 연구대상으로 하여 자료를 수집하였다. 연구방법은 변인들 간의 관련성을 확인하기 위하여 Pearson의 correlation을 산출하였고, 영향력을 검증하기 위하여 AMOS 18.0 Program을 이용하여 중다회귀분석을 시행하였다. 연구결과를 살펴보면, 영아-교사의 정서적 상호작용은 영아의 또래 상호작용과 정적상관관계를 보였다. 또한 영아-교사의 정서적 상호작용은 영아의 또래 상호작용과 신체적 공격성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 영아-교사의 행동적 상호작용은 또래 상호작용에 영향력을 미치는 것으로 조사되었다.
This study establishes and analyzes the statistical correlations between infant-teacher interaction and infant-peer interaction and aggression. The 126 participants consisted of 56 girls and 56 boys, all of whom were two years of age and attending day care centers, and 14 of their teachers. The collected data were analyzed by descriptive statistics, and Pearson's correlation by using the SPSS 21.0 and AMOS 18.0 programs. The finding indicate that infant-teacher interaction has positive and statistically significant correlations with infant-peer interaction, specifically the effects of infant-teacher emotional interaction on infant-peer interaction and physical aggression. Also the effects of infant-teacher behavioral interaction on infant-peer interaction.