한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

유아의 또래 상호작용과 유아기질, 교사변인에 대한 연구(Infant's Temperament and Teacher's Variables : The effects on Peer Interactions)

개인저자
최선녀
수록페이지
87-115 p.
발행일자
2017.11.01
출판사
한국영유아보육학회
초록
본 연구는 유아의 또래 상호작용 집단에 따른 유아기질, 교사변인의 차이와 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 기술통계, 신뢰도분석, 상관분석, 군집분석, 일원배치 분산분석, 회귀분석을 하였다. 이에 따른 결과는 첫째, 유아의 긍정적 또래 상호작용은 유아기질 중 사회성이 상위․중위집단에서 차이가 있었고, 교사변인은 상위집단, 중위집단, 하위집단 순으로 차이를 나타내었다. 부정적 또래 상호작용 또한 유아기질 중 활동성에서 차이가 나타났고, 교수효능감과 교사-유아 상호작용은 하위집단, 중위집단, 상위집단 순서로 차이를 나타내었으며, 교실환경은 하위집단에서 차이를 나타냈다. 둘째, 또래 상호작용에 영향을 미치는 영향력을 알아본 결과, 긍정적 또래 상호작용은 교실환경과 사회성 기질, 교사-유아 상호작용 순으로 영향을 나타냈고, 부정적 또래 상호작용은 교사-유아 상호작용, 활동성 기질, 교실환경, 정서성 기질 순으로 영향력이 있었다. 이러한 결과로 유아의 또래 상호작용은 유아기질과 교사변인에 따라 달라질 수 있음을 유추할 수 있었다. 그러므로 교사는 유아의 발달특성을 고려한 교실환경의 구성과 긍정적 상호작용을 위한 다양한 교수자료의 비치로 유아와 질 높은 상호작용을 도모할 수 있도록 교수효능감을 높일 필요가 있다. The purpose of this study is to verify the differences in infant temperament and teacher variables and its effects on the infant’s peer interactions according to the infant’s group of peer interaction. The data was analyzed by descriptive statistics, reliability analysis, correlation analysis, cluster analysis, one-way ANOVA, and regression analysis using SPSS 22.0. The results are as follows. First, infant’s positive peer interaction differed among the groups. Among the infant’s temperament, sociality was significant in the higher and middle groups, and teacher variables was significant in the order of lower, middle, and higher groups. Negative peer interaction also showed a difference among the groups. Activity was significant among the infant’s temperament. Teaching efficacy and teacher-infant interaction was significant in the order of lower, middle, and higher groups. The classroom environment was significant in the lower group. Second, positive peer interactions were influenced most by classroom environment, followed by the temperament of sociality, and teacher-infant interactions. Negative peer interactions were influenced most by teacher-infant interactions, followed by the temperament of activity, classroom environment, and the temperament of emotionality. In conclusion, we analogized that an infant’s peer interaction does differ according to the infant’s temperament and teacher’s variables. Therefore, teachers should consider the developmental characteristics of infants when creating a classroom environment and prepare various teaching materials for positive interactions in order to enhance teaching efficacy so that they can interact better with infants.