기사
음악수업 계획과 실행과정에서 나타난 유아교사들의 경험과 그 의미(Exploring Experiences and Meanings Emerging from a Music Teaching Plan and Practice by Early Childhood Teachers)
- 개인저자
- 박수경
- 수록페이지
- 123-145 p.
- 발행일자
- 2018.01.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구의 목적은 음악수업 계획과 실행과정에서 나타난 유아교사들의 경험과 그 의미를 탐색하는데 있다. 이를 위해 유아교육기관에 근무하는 교사들을 대상으로 Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론적 접근 방법에 기초하여 심층면담을 실시하였고, 그 결과를 분석하였다. 연구의 결과 유아교사들은 음악수업의 계획과 실행 과정에서 불안과 갈등, 타협, 일상화된 수업 진행을 경험하고 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 첫째, 유아교사들은 스스로 음악수업 계획과 실행에 대한 한계점을 인식하면서 다양하고 질 높은 수업을 갈망하고 있으나 음악적 자신감 부족으로 인해 갈등을 겪고 있었다. 둘째, 유아교사들은 온라인 음악수업자료 활용과 전문가를 통한 음악수업에 의존하고 있었다. 이는 교육 외 업무의 과중과 국가수준의 교육과정 실행의 부담감, 개인의 음악적 역량 미비와 교사연수의 부족 등의 이유에서였다. 셋째, 유아교사들은 익숙한 교육내용과 방법을 반복하면서 일상화된 획일적 음악수업을 하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 단편적이고 획일화된 유아 음악수업 계획과 실행에 대한 반성과 이를 해결하기 위한 실천 방향에 대해 논의하였다.
This study aims to investigate experiences and meanings emerging from a music teaching plan and practice by teachers in some early childhood education institutions. We conducted in-depth interviews with the teachers engaged in institutions for early childhood education and we analyzed our data based on the Strauss and Corbin (1991) grounded theory. Our results showed that the teachers went through experiences such as anxiety, conflict, agreement, and typical classroom experience in the process of a music teaching plan and practice. First, the dissatisfied teachers repeated the music activities and wanted a variety of high quality classes, but they suffered with conflict since they did not have sufficient music teaching competence. Second, the teachers depended on easy online materials and music experts for music classes because they had miscellaneous tasks except for educating, pressure to follow the national educational curriculum, incomplete musical competence, and a lack of teacher education. Third, the teachers provided uniform education by repeating familiar music teaching contents and methods.
Through the results of this study, we discussed the reflection and implementation of the fragmented and uniformized early childhood music teaching plan and practical direction for solving it.