기사
한국 사회안전망 밖의 하청노동자(Subcontracting workers outside of Korean Social Safety net: A case study of subcontracting workers in Ulsan Shipbuilding industry)
- 개인저자
- 이승윤
- 수록페이지
- 111-143 p.
- 발행일자
- 2017.06.30
- 출판사
- 한국사회복지정책학회
초록
본 논문은 소위 한국 내부노동시장으로 간주되어온 대기업의 제조업 분야인 조선업에서 원・하청 도급방식으로 확대되고 있는 하청노동자들의 고용구조 변화에 주목 하고, 하청노동자들이 한국의 사회안전망을 어떻게 경험하고 있는지 분석한다. 이를 위해 조선업이 집중되어 있는 울산지역에서, 다단계 방식으로 이루어진 사내하청과 물량팀의 노동자를 대상으로 심층인터뷰 방식의 질적 연구를 진행하였다. 이를 통해, 하청노동자가 사회안전망을 어떻게 경험하고 있는지 분석하고 궁극적으로 한국 하청노동시장과 사회보장제도의 (부)정합성을 분석하는데 목적을 둔다. 분석 결과, 하청업체는 원천적으로 원청에 의존하는 관계를 가지게 되며, 다단계식 계약구조에서 인건비 및 사회보험료를 절감하여 같은 양의 물량을 제공할 수 있어야 이익을 남길 수 있었다. 또 원청과 하청간의 계약기간, 하청업체와 물량팀 간의 계약 기간에 대한 규정이 없고 퇴직금을 포함한 사회보험료 체납에 대한 징벌적 규제도 부재했다. 이로 인해 하청업체들이 생존을 위한 경쟁을 시도하는 가운데 하청노동자의 노동환경과 임금 수준이 희생 되었으며 하청노동자들은 사회안전망으로부터도 보호 받지 못하였다. 이에 대해, 직접고용의 확대, 원・하청 도급의 계약기간 보장, 하청노동자들의 고용기간 보장, 임금과 퇴직금을 포함한 체납과 사회보험료 미가입 및 체납 등에 대한 강제성을 높이는 법적, 정책적 노력이 있어야 한다. 하청노동자와 사회보험의 경험에 대한 본 연구는 조선업뿐만 아니라 현재 제조업을 중심으로 확산되고 있는 원하청 도급구조와 사회안전망의 부정합성 그리고 이로 인한 하청노동자의 심각한 불안정성에 함의를 준다.
This study focuses on the changes in the employment structure of subcontracting workers in the shipbuilding industry, which has been regarded as a internal labor market in Korea. For this purpose, we conducted a qualitative research on in-depth interviews with subcontracting workers including secondary subcontracting workers(Moolyangteam) in Ulsan, where the shipbuilding industry is concentrated. Through this, this research aims to investigate how subcontracting workers are experiencing social safety nets, and ultimately analyze the mismatch between Korean subcontract labor market and the social security system. As a result, the subcontracting companies have a relationship that depends on the main company(company giving out the contract). In this multi-level contract structure, the subcontracting companies can only save profits by reducing labor cost and social insurance premiums. In addition, there is no rules on contract period between main company and subcontracting company, between subcontracting company and secondary subcontracting workers. Also, there is no punitive regulation for delinquent social insurance premiums including retirement allowance. Therefore, as subcontracting companies attempted to compete for survival, the working environment and wage of subcontracting workers were sacrificed, and subcontracting workers were not protected from the social safety net. In this regard, legal and policy intervention should be made to enhance the enforcement of direct employment; guarantee of the contract period between main company and subcontracting company; guarantee of the employment period of the subcontracting workers; to impose obligations on delinquency and nonpayment of social insurance premiums including wages and retirement benefits. This study on the experience of subcontracting workers and social insurance has implications not only for the shipbuilding industry but spreading subcontracting employment structures and mismatch of the social safety net, resulting serious precariousness of the subcontracting workers.