기사
취학 전 자녀를 둔 부모의 양육감정이 삶의 질에 미치는 영향(A Study of the relationships between Parenting Emotions and Quality of Life among Parents with Preschool Children)
- 개인저자
- 박지선
- 수록페이지
- 241-266 p.
- 발행일자
- 2014.12.23
- 출판사
- 한국사회복지연구회
초록
본 연구는 취학 전 자녀를 둔 부모의 양육감정(양육긍정감, 양육부정감)과 삶의 질과의 관계를 검증하는데 목적이 있다. 연구대상은 서울, 충남, 전남 지역의 15개 어린이집에 재원하고 있는 자녀의 아버지 588명, 어머니 601명, 총 1,189명이다. 자료는 설문지를 통해 수집하였으며, 부모의 양육긍정감이 직접적 또는 간접적으로 양육부정감을 통해 삶의 질에 영향을 미친다는 가설을 구축하여 구조방정식모형으로 분석하였다. 분석 프로그램으로는 SPSS 21.0과 AMOS 21.0을 사용하였다. 분석 결과, 아버지와 어머니의 모형에서 발견된 두 가지 공통점은 첫째, 양육긍정감은 삶의 질에 유의한 영향을 미친다는 것과 둘째, 양육긍정감은 양육부정감을 통해 삶의 질에 유의한 영향을 미친다는 것이다. 반면, 아버지 모형과 어머니 모형에서의 차이점은 양육부정감의 두 가지 요인(부모역할요인, 아동행동특성요인)에서였다. 아버지 모형에서는 ‘아동행동특성요인’이 삶의 질에 유의한 영향을 미쳤고, 어머니 모형에서는 ‘부모역할요인’이 삶의 질에 유의한 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 특히 아버지에게는 어린자녀의 행동특성에 대한 이해를 도울 수 있는 교육을, 어머니에게는 부모 역할에 대한 부담감을 줄일 수 있는 교육의 필요성을 시사해 주고 있다. 이 연구는 취학 전 자녀를 둔 부모의 양육긍정감 강화 및 양육부정감을 경감시킬 수 있는 방안을 마련하는데 근거가 될 것이다.
The purpose of this study was to investigate relationships between parenting emotions(positive and negative parenting emotions) and quality of life among parents with preschool children. The subjects include total 1,189 parents consisting of 588 fathers and 601 mothers whose children were attending one of 15 daycare centers in Seoul, Chungnam, and Jeonnam. Data were collected through questionnaires. The investigator built a hypothesis that parents' positive parenting emotions would have direct or indirect effects on their quality of life through negative parenting emotions and analyzed the data with a structural equation model based on SPSS 21.0 and AMOS 21.0. The analysis results found two common features between the fathers' model and the mothers' model: first, positive parenting emotions had significant effects on quality of life; and second, positive parenting emotions had significant effects on quality of life through negative parenting emotions. Differences were found between the two models in two factors(behavioral characteristics of children and parents' roles) of negative parenting emotions. In the fathers' model, the "factor of behavioral characteristics of children” had significant influences on quality of life, whereas the "factor of parents' roles” did in the mothers' model. Those findings imply that there is a need for education that can promote the understanding of young children's behavioral characteristics for fathers and education on parents' roles for mothers. The results of the present study will help to devise plans to reinforce positive parenting emotions and reduce negative ones for parents with preschool children.