기사
사회복지기관 종사자의 목표지향성이 과업수행, 맥락수행, 적응수행에 미치는 영향(The Effects of Goal Orientation on Task, Contextual, and Adaptive Performance among Social Workers - With a Focus on the Mediating Effects of Career-Related Continuous Learning(CRCL) -)
- 개인저자
- 김주현
- 수록페이지
- 381-413 p.
- 발행일자
- 2014.12.23
- 출판사
- 한국사회복지연구회
초록
본 연구는 목표지향성이론과 자기조절이론에 기반을 두어 목표지향성(학습목표지향성, 증명목표지향성, 회피목표지향성)을 독립변수, 경력 관련 지속적 학습(CRCL)을 매개변수, 과업수행, 맥락수행, 적응수행을 종속변수로 하는 구조방정식모형을 설정하였다. 그리고 사회복지기관 종사자의 목표지향성이 과업수행, 맥락수행, 적응수행에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 경력 관련 지속적 학습이 매개효과를 갖는지 살펴보는데 연구의 목적이 있다. 연구를 위해 2013년 1월 4일부터 1월 31일까지 부산ㆍ경남 지역 사회복지시설ㆍ기관에 근무하는 종사자를 대상으로 우편 설문을 실시하였다. 그리고 회수된 설문 가운데 성실히 응답한 1,392부를 최종 분석하였다. 분석결과, 학습목표지향성은 과업수행, 맥락수행, 적응수행에 정적(+) 영향을 미치지만, 회피목표지향성은 부적(-) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 증명목표지향성은 과업수행과 적응수행에 정적(+) 영향을 미치지만, 맥락수행에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 특히 경력 관련 지속적 학습의 매개효과는 학습목표지향성과 과업수행, 맥락수행, 적응수행 관계에서만 확인되었다. 이상의 결과를 바탕으로, 사회복지기관 종사자의 직무수행을 제고하기 위한 인적자원관리 방안을 도출하였다.
The purpose of this study was to set a structural equation model with goal orientation (learning-, prove-, and avoid-goal orientation) as an independent variable, career-related continuous learning(CRCL) as a mediating one, and task, contextual, and adaptive performance as dependent ones based on the Goal Orientation Theory and Self-Regulation Theory. The study also aimed to investigate the effects of goal orientation on task, contextual, and adaptive performance among social workers and the mediating effects, if any, of CRCL. For those purposes, the study conducted a survey by mail with those who were working for social welfare facilities and institutions in Busan and Gyeongnam Province from January 1 to 31, 2013. Of the collected questionnaires, 1,392 whose responses were sincere were used in the final analysis. The analysis results show that learning-goal orientation had positive (+) effects on task, contextual, and adaptive performance and that avoid-goal orientation had negative (-) effects on them. Secondly, prove-goal orientation had positive (+) impacts on task and adaptive performance and no impacts on contextual performance. The mediating effects of CRCL were especially found on relations between learning-goal orientation and task, contextual, and adaptive performance. Based on those findings, the study came up with human resource management plans to improve the job performance of social workers.