기사
근무지 변경에 따른 공무원 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구(A Study on the Effect of Relocation of Workplace on Public Managers’ Job Turnover Intention : Focusing on the Moderate Effect of Relocation to Sejong City)
- 개인저자
- 허준영
- 수록페이지
- 65-90 p.
- 발행일자
- 2015.09.30
- 출판사
- 韓國行政硏究院
초록
본 연구는 중앙행정기관의 세종시 이전이 종결된 시점에서 이전으로 인한 다양한 파급효과 중 소속 공무원들에게 미치는 부정적 영향에 대해 실증적으로 분석하여 분석결과를 바탕으로 이론적· 정책적 시사점의 제시를 목적으로 한다. 이전 부처 공무원이 느끼는 인식변화를 중심으로 근무지의 세종시 이전이라는 지리적 위치 변경에 따라 상당한 영향을 받을 것으로 예상되는 일과 삶의 균형(Work-Life Balance, WLB)과 개인-조직 적합도(Person-Organization Fit, POF)를 직무만족과 이직의도에 영향을 주는 주요 요인으로 설정하고 이러한 관계가 조직의 지방이전이라는 환경 변수에 의하여 어떤 차이가 나타나는지 구조방정식 모형을 활용하여 이전부처와 잔류부처로 나누어 이전에 따른 영향을 분석하였다. 연구결과 잔류부처와 달리 이전부처 공무원들은 일과 삶의 불균형이 직무에 대한 불만족으로 표출되었고 특히 개인이 자신과 적합한 조직에 근무하지 않을 경우 이직을 고려하는 것으로 나타나 결국 이전으로 인한 영향이 조직관계에서 구체적으로 발생한다는 점을 보여주었다. 이러한 결과를 바탕으로 이전 부처 공무원들의 일과 삶 관련 개선안과 개인-조직 적합도를 증가시킬 수 있는 장기적인 조직관리의 중요성과 대안들을 제시하였다.
The purpose of this study is to attempt to analyze a negative influence on public managers whose office has been relocated to Sejong City due to the relocation policy of Korean central government, and suggest theoretical and practical implications based on the empirical findings. We assume that public managers whose office was moved as a result of the geographical relocation feel perceptual changes and predict that work-life balance (WLB) and person-organization fit (POF) are the main factors that affect their job satisfaction and job turnover intention. Specifically, we test whether the hypothetical relationships will differ between public managers who have moved to Sejong City and those who have been staying in Seoul by making use of Structural Equation Modeling (SEM). We found that public managers who moved into Sejong City showed unbalanced work-life, which results in dissatisfaction with their job, comparing to their counterpart. Even more, they are more likely to consider job turnover if they do not think their current workplace is not a good fit for them. Therefore, we can conclude that the influence of relocation clearly exists in organizational relationships. With these findings in mind, we suggest managerial practices and policies to improve WLB and POF in public organizations.