한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

진로캠프에 참여한 발달장애학생의 진로·직업인식의 하위요인 간 차이 및 상관관계(Differences and Correlation Between Subfactors of Career and Occupational Awareness of Students with Development Disabilities Who Participated in a Career Camp)

개인저자
정소영
수록페이지
161-183 p.
발행일자
2015.11.28
출판사
한국장애인고용촉진공단
초록
연구목적: 이 연구는 진로캠프에 참여한 발달장애학생을 대상으로 진로·직업 인식을 알아보는데 목적이 있다. 발달장애학생의 진로·직업 인식의 하위요인 간 차이와 상관관계를 알아보고 진로캠프의 의의를 밝히고자 하였다. 연구방법: 진로·직업 인식 조사에는 전국 특수학교(급)의 고등학교와 전공과에 재학하고 있는 발달장애학생 52명이 참여하였다. 진로캠프는 2014년 11월 12일부터 11월 14일까지 2박3일 동안 실시하였다. 직장 매너, 직장문화를체험하는 것에서부터 1차 산업과 3차 산업까지의 직무를 체험하기 위해 지역사회 장애인사업장에 방문하여 직업을 체험하는 현장실무 활동을 중점적으로 실시하였다. 조사를 위해「진로·직업 인식 조사지」를 사용하였고, 조사는 진로캠프가 실시되기 전과 후에 실시하였다. 진로캠프에 참여한 발달장애학생의 진로·직업 인식 하위요인 차이를 알아보기 위해 대응표본 사전-사후검증을 실시하였고, 하위요인 간 상관관계는 피어슨적률 상관계수를 산출하여알아보았다. 연구결과: 진로·직업 인식의 하위요인에 해당하는 자기이해, 기본규칙, 대인관계,작업태도, 진로준비 인식은 모두 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 하위요인 간 상관관계는 기본규칙과 대인관계는 상관이 없는 것으로 나타났으나 나머지 요인들은모두 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 결론: 진로캠프 참여는 발달장애학생의 진로·직업인식의 하위요인에 효과적인 변화를 나타냈다. 또한 진로·직업 인식의 하위요인들은 대체로 상관이 있으므로 진로캠프 프로그램을 구성할 때 하위요인들이 다양한 프로그램으로 제시될 필요가 있다. 시사점: 발달장애학생의 특성을 고려한 체험활동 중심의 진로캠프를 활성화하여 진로·직업교육을 강화할 필요가 있다. Purpose: This study has the purpose to examine the career and occupational awareness ofstudents with development disabilities who participated in a career camp. Method: 52students with development disabilities in national special schools(classes) and majoringcourses participated in the career and occupational awareness survey. The career camp wasperformed for 3 days and 2 nights from November 12 to November 14, 2014. In order toexperience workplace etiquettes and cultures including duties of the primary industry to thetertiary industry, this study emphasized on-site practice-based activities that are experiencedby visiting local workplaces for the disabled. For the survey, the「career and occupationalawareness questionnaire」was used and the survey was conducted before and after thecareer camp. For reviewing the differences of the career and occupational awarenesssubfactors of the students with development disabilities who participated in the career camp,the matching sample pre- and post-test was conducted, and the Pearson's product momentcorrelation coefficient was calculated to examine the correlation between subfactors. Results:Self-understanding, basic rules, personal relationship, work attitude and career preparationawareness belonging to the subfactors of career and occupational awareness were allstatistically significant. The correlation between the subfactors does not have a connection tobasic rules and personal relationship but all the other factors have a positive correlation. Conclusions: The participation in the career camp showed effective changes to thesubfactors of career and occupational awareness of the student with development disabilities. In addition, because the subfactors of career and occupational awareness generally have acorrelation, when composing a career camp program, the subfactors are required as variousprograms. Implication: It is required to revitalize career camps based on experience activitiesconsidering the characteristics of students with development disabilities, and reinforce careerand occupational education.