기사
지적장애학생의 졸업 후 적응실태 및 직업에 대한 학부모와 특수교사의 인식(Recognition of Special Education Teachers and Parents on the Job and Job Adjustment of Post-Secondary Students with Intellectual Disabilities)
- 개인저자
- 김진희
- 수록페이지
- 97-23 p.
- 발행일자
- 2016.02.28
- 출판사
- 한국장애인고용촉진공단
초록
본 연구에서는 지적장애학생의 졸업 후 적응실태 및 직업에 대한 학부모와 특수교사의 인식 수준과 두 집단 간의 인식 차이를 탐색하는데 목적이 있다. 이를 위하여 부산 경남 지역및 경기도 소재의 특수학교 및 특수학급의 지적장애 담당 특수교사와 지적장애학생 학부모를 대상으로 '장애학생의 졸업 후 적응실태 및 직업에 대한 인식 조사' 를 실시하고 수집된 자료를 분석하였다(특수교사 114부, 학부모 80부). 자료처리는 SPSS 21.0을 활용하여빈도분석, 독립표본t-test, One Way ANOVA를 사용하였으며 사후검증에는 Duncan방법을사용하였다. 이에 따른 주된 결과는 다음과 같다. 첫째, 지적장애학생들이 졸업 후 주로 취업하는 업종으로는 제조업과 서비스업이 가장 많았다. 둘째, 장애학생의 직업에 대한 특수교사의 인식수준에서는 변인별 유의미한 차이를 나타냈고, 직업에 대한 인식수준의 하위요인별로 인식 차이를 확인할 수 있었다. 셋째, 장애학생의 직업에 대한 학부모의 인식 수준에서는 변인별 유의미한 인식 차이는 나타나지 않았으나, 직업에 대한 인식수준의 하위 요인별 인식 차이를 확인할 수 있었다. 넷째, 장애학생의 직업에 대한 특수교사와 학부모의전반적 인식요인에서는 두 집단 간 차이가 없었으나, 직업에 대한 인식수준의 하위 요인에대한 유의미한 차이가 확인되었다. 도출된 결과를 토대로 장애학생의 졸업 후 사후관리를위한 향후 과제에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to analyze special education teachers’ and parents’ levels on the job and job adjustment of post-secondary students with intellectual disabilities. We conducted a survey consisting of question items regarding how special education teacher and parent groups recognized on the job and job adjustment of post-secondary students with intellectual disabilities. The survey was completed by the special education teachers and parents in Busan, Gyeongsangnam-do and Gyeonggi-do. The survey was analyzed with SPSS using frequency analysis, one way of analysis of variance (One way-ANOVA) and the independent-samples t-test along with the Duncan for the post-verification method. The results were as follows: First, a manufacturing business and service industry areas were the first and second largest employment areas in which the students with intellectual disabilities have their job. Second, it is identified that the special education teachers showed statistically significant differences on the recognition levels on the job of the post-secondary students with intellectual disabilities in several variables such as gender, age, and sub-domains of the overall job. Third, while their recognition levels show the significant differences on the sub-domains of the overall job, they indicated no significant different recognition levels differences in detailed variables. Last, the different levels on the job of post-secondary students with intellectual disabilities was not identified between the teacher and parent groups. However, the different recognition levels between them were identified in sub-domains. According to the results of this study, we would need to consider future direction of the follow-up management and the job of students with intellectual disabilities.