한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

지적장애학교 고등학생의 진로·직업교육에 대한 특수교사의 인식(The Special Education Teachers' Perceptions about the Career and Vocational Education of High School Students in Schools for Students with Intellectual Disabilities)

개인저자
김재영
수록페이지
31-57 p.
발행일자
2018.05.28
출판사
한국장애인고용촉진공단
초록
연구목적: 이 연구는 지적장애학교 고등학생 진로·직업교육에 대한 특수교사의 인식을 알아보는데 목적이 있다. 연구방법: 서울, 광주, 전북, 충북, 충남 지역 8개 지적장애학교에서 고등학생의 진로·직업 교과를 담당하거나 진로·직업 활동 또는 교육과정을 운영하는 특수교사 178명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과: 첫째, 지적장애학교 특수교사는 지적장애 고등학생의 진로·직업교육이 실제 취업에 매우 영향을 주고 있으며, 진로·직업교육의 목표는 사회생활기술과 직업기능이, 진로·직업교육 영역은 직업교육과 일상생활훈련이 중요하다고 인식하였다. 지적장애학교에서는 고용지원이나 사후관리를 실시하고 있으며, 자립생활훈련 영역에서는 일상생활훈련과 사회적응훈련을 가장 많이 실시하고 있었다. 둘째, 특수교사가 인식하는 지적장애학교 고등학생의 진로·직업교육 문제점에서, 지적장애학교 고등학생이 취업을 했을 경우 직장생활에서 잘 적응하지 못하는 이유는 본인의 인내심 부족이 가장 많았으며, 진로·직업교육과 고용지원이나 사후관리의 문제점으로는 진로·직업교육 지원을 위한 행·재정적 지원 미흡 및 시설부족과 직업교육에 관한 담당교원의 전문성 부족으로 나타났다. 셋째, 지적장애학교 고등학생의 진로·직업교육을 위해서 고려되고 개선되어야 할 사항으로는 구체적 직업기능 습득과 사회적 책임감과 긍정적인 태도 및 인성 형성이 가장 필요하다고 인식하였다. 진로·직업교육 방법의 개선방안은 ‘진로·직업교과에 대한 전문성을 가진 담당교원의 실기 중심 훈련’과 ‘기업체 및 복지관과 연계한 직업 경험활동’으로 이루어져야 한다고 인식하고 있었다. 시사점: 이상의 결과는 지적장애학교 고등학생의 진로·직업교육 내용 개선과 교사의 전문적 자질향상, 행·재정적 지원 그리고 교육기관 및 직업재활기관과의 연계를 통해 지속적인 고용지원과 사후관리가 이루어질 수 있도록 지역사회와 유관기관과의 협력이 필요함을 시사하고 있다. Purpose: The purpose of this study was to investigate the special education teachers' perceptions about the career and vocational education of high school students in schools for students with intellectual disabilities. Method: The questionnaires were administered to 178 special education teachers who were responsible for high school students' career and vocational subjects, or career, vocational activities or curriculum at eight intellectual disability schools in Seoul, Gwangju, Jeonbuk, Chungbuk, and Chungnam. Results: First, a special teacher at an intellectual disability school recognized that career and vocational education were very influential in the actual employment. The special teacher recognized that social life skills and vocational functions are important for career and career education objectives, while job training and daily life training are important for career and vocational education areas. An intellectual disability schools were providing both employment support and post management, and daily life training and social adaptation training were conducted in the area of independent life training. Second, in the problem of career and vocational education, the reason why high school students with intellectual disabilities do not adapt well in their working life was because of lack of patience. And problems with career, vocational and employment support, or post management were found to be insufficient administrative and financial support for career and vocational education, as well as lack of facilities and expertise of teachers in vocational education. Third, special teachers was recognized that specific job function acquisition, social responsibility, positive attitude and personality formation were the most necessary for career and career education of high school students with intellectual disability. The improvement of career and vocational education methods was recognized as a career experience activity linked to business and welfare centers and a practice centered training by the responsible teachers with expertise in career courses. Implications: These results suggest that improvement of the importance of career and vocational education content for high school students with intellectual disabilities, improvement of professional qualities of teachers, administrative and financial support should be done. And it is necessary to cooperate with local communities and related organizations so that continuous employment support and follow-up management can be achieved through linkage with educational institutions and vocational rehabilitation institutions.