기사
유아의 다문화수용성에 대한 유아의 다문화경험과 부모의 다문화수용성의 영향(Impact of Children’s Multicultural Experience and Parents’ Multicultural Acceptability on Children’s Multicultural Acceptability)
- 개인저자
- 김미리
- 수록페이지
- 373-393 p.
- 발행일자
- 2017.08.31
- 출판사
- 한국아동권리학회
초록
본 연구는 유아를 둘러싸고 있는 다문화경험과 부모의 다문화수용성이 유아의 다문화수용성에 영향을 미치는지 파악하기 위한 목적으로 이루어졌다. 연구대상은 서울 지역에 소재한 어린이집에 재원하고 있는 만 5세 유아 108명과 그들의 부모였다. 유아의 다문화수용성은 연구자가 직접 면접을 하였으며, 유아의 다문화경험과 부모의 다문화수용성은 부모가 평정하도록 하였다. 최종수집된 자료를 가지고 기술통계, 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 다문화경험 평균은 형식적 경험이 가장 높았고, 유아의 다문화수용성의 평균은 다문화 공감, 다문화 관계형성능력, 다문화 개방성, 다문화 인식 순으로 높게 나타났다. 부모의 다문화수용성은 어머니와 아버지 모두 중간 수준인 것으로 조사되었다. 둘째, 어머니 및 아버지 다문화수용성과 다문화경험의 하위요인 중 가족경험과 형식적 경험이 유아의 다문화수용성과 유의미한 관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 다문화경험의 하위요인 중 형식적 경험과 부모의 다문화수용성이 유아의 다문화수용성에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study aimed to explore if there was any association between children’s multicultural experience and their parents’ multicultural acceptability and children’s multicultural acceptability. A total of 108 5-year-old children in nursery school located in Seoul were interviewed by the researcher in order to measure their multicultural acceptability. Children’s parents were asked to participate in the questionnaire in order to evaluate children’s multicultural experience and parents’ multicultural acceptability. Descriptive statistical analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis were used with the final collected data. The results of the study, show that children’s multicultural experience was at a low level and the perception of multicultural culture was relatively high. As for parents’ multicultural acceptability, both mother and father’s acceptability were at intermediate levels. Second, the result of the correlation analysis showed that parents’ multicultural acceptability, and children’s multicultural experience’s sub-factors, which are family experience and formal experience, are significantly correlated with children’s multicultural acceptability. Third, children’s formal experience and parents’ multicultural acceptability were found to influence children’s multicultural acceptability. The study also indicated that only the mothers made a real difference.