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사회복지전담공무원의 클라이언트 관계경험에 관한 현상학적 연구(A Phenomenological Study of the Relationship Experience of Social Welfare Public Officials with Clients)

개인저자
조성심
수록페이지
109-142 p.
발행일자
2015.02.28
출판사
韓國社會福祉學會
초록
이 연구의 목적은 사회복지전담공무원의 클라이언트 관계경험을 이해하고자 하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해, 연구자들은 사회복지전담공무원들을 대상으로 한 심층면접을 통해 자료를 수집하고, 수집된 자료를 현상학적 접근으로 분석하였다. 분석결과, 사회복지전담공무원들의 클라이언트 관계경험은 5개의 영역과 7개의 주제, 28개의 하위주제로 이루어졌다. 5개의 영역은 관계의 대상, 관계의맥락, 관계의 영향, 관계의 조건, 관계의 양상 등이었다. 이러한 연구결과에 근거하여, 사회복지전담공무원들과 클라이언트의 관계 향상을 지원하기 위해 고려해야 할 정책과 실천 지침들을 제언하였다. The purpose of this study is to understand the relationship experience ofsocial welfare dedicated public officials with clients. To achieve this purpose, wecollected data through in-depth interviews with social welfare dedicated publicofficials, and analysed the data using by phenomenological approach. The resultsof study are as follows; the clients relationship experiences of social welfarededicated public officials are figured in the five categories, seven themes and 28sub-themes. The categories are 'the context of the relationship', 'the subjects ofthe relationship', 'the impact of the relationship', 'the conditions of therelationship', 'the aspects of the relationship'. Based on these results, wesuggested some policies and practice guidelines to consider in order to supportthe improvement of the relationship between social welfare dedicated publicofficials.