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기사

이용자중심 사회서비스 품질 측정 모형 개발 및 적용에 관한 연구 : 재가서비스를 중심으로(The study on the development and application of the user-centered social service quality assessment model : Based on the in-home service)

개인저자
정세희
수록페이지
1~32 (32 pages)
발행일자
2014.11.28
출판사
한국사회복지행정학회
초록
본 연구는 현재 우리나라 사회서비스 영역에서 재정지원 방식의 변화를 통해 강조되고 있는 이용자중심 사회서비스 품질을 객관적으로 측정할 수 있는 품질 측정모형을 개발하고 적용한 연구이다. 모형개발을 위해 문헌연구와 전문가 조사를 실시하였으며 연구모형을 검증하고 적용하기 위해 사회서비스 이용자를 대상으로 실증조사를 실시하였다. 분석 자료는 서울․경기지역의 노인돌봄종합서비스, 가사간병방문서비스, 장애인활동지원서비스를 이용하는 20세 이상의 재가서비스 이용자로부터 전문면접조사에 의해 수집된 345부이다. 연구결과 신뢰성 분석 및 탐색적․ 확인적 요인분석을 통해 3개 차원(과정, 사회, 결과 품질), 8개 요인, 28문항의 타당도가 검증된 모형을 개발하였다. 개발된 최종품질 모형을 중심으로 이용자 특성과 서비스 특성에 대한 기술 분석결과, 이용자 특성에서는 거주 지역, 가구소득 수준 변수에서, 서비스 특성에서는 제공기관 유형, 제공기관선택기준, 돌보미 선택유무 변수에서 전체품질에 대해 유의미한 차이가 있음을 확인하였다. 분석결과를 바탕으로 이용자중심 사회서비스 영역에서의 정책적․실천적 개선방안을 제안하였다. The study developed and applied the quality measurement model to objectively assess the user-centered social service quality on which has been focused by the changes of the financial support in the current social service of Korea. The study performed the literature research and expert survey for the model development and the actual investigation in the social service users to verify and apply the research model. The analysis data was from 345 copies of survey from the in-home service users like the senior care service in Seoul and Gyeonggi, house and help visit service and support service for the disabled over 20 years old collected by the special survey investigation. The research developed the model with the verification on 3 dimensions (process, society, resultant quality), 8 factors and 28 questions through the reliability analysis, exploratory and confirmatory factor analysis. The result of the user and service characteristics based on the finally developed quality model showed that there existed significant differences for the overall quality of the residential area and household income in the aspect of the user and of the type of the organization, standard for the organization selection and variables of the helper selection in the aspect of the service. The study proposed the political and practical improvement in the user-centered social service area based on the analysis.