기사
사례관리자의 사례관리 수행에 영향을 미치는개인 및 조직 요인에 관한 다층분석(Multilevel Analysis of Individual and Organizational Factors Influencing the Performance of Case Management)
- 개인저자
- 문영주
- 수록페이지
- 1-30 p.
- 발행일자
- 2015.05.28
- 출판사
- 한국사회복지행정학회
초록
본 연구는 사례관리자의 사례관리 수행에 영향을 미치는 개인 및 조직 요인을 살펴보는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위해 네트워킹 행동(내부 네트워킹 행동, 외부 네트워킹 행동)과 경력지향성(일반관리자 지향, 전문가 지향)을 개인 요인으로 하고, 그리고 전담팀 유무, 조직지원, 그리고 학습조직 구축을 조직 요인으로 하는 연구모형을 구성하였다.
연구목적을 달성하기 위해 2014년 9월 15일부터 10월 15일까지 부산ㆍ경남 지역의 사례관리 수행 기관 총 312개소의 1,108명의 사례관리자를 대상으로 우편 설문조사를 실시하였다. 회수된 설문지 중 230개소의 858명의 자료를 토대로 다층모형의 기초모형, 무조건기울기모형, 조건모형 분석을 실시하였다. 분석결과, 개인 요인 중 내부 네트워킹 행동, 외부 네트워킹 행동, 그리고 전문가 지향성이 사례관리 수행에 정적(+) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 조직 요인 중 전담팀 유무와 학습조직 구축이 사례관리 수행에 정적(+) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 사례관리의 성공적 수행을 위한 개인 및 조직 차원의 활성화 방안을 도출하였다.
The purpose of this study was to investigate individual and organizational factors influencing the performance of case management. For that purpose, the study set networking behavior (internal networking behavior and external networking behavior) and career orientation (general managerial orientation and professional orientation) as individual factors and the existence of case management team, organizational support, and learning organization as organizational factors. In an effort to fulfill the purpose, the investigator conducted a mail survey with 1,108 case managers at a total of 312 agencies performing case management in Busan and Gyeongnam Province from September 15 to October 15, 2014. Of the returned questionnaires, 858 from a total of 230 agencies were put to the unconditional model of hierarchical linear model, unconditional random coefficient model, and conditional model analysis. The analysis results were as follows: first, internal networking behavior, external networking behavior, and professional orientation, of the individual factors had positive (+) effects on case management performance; and secondly, the existence of case management team and learning organization of the organizational factors had positive (+) effects on case management performance. Based on those findings, the activation plans at the individual and organizational level for the successful performance of case management are discussed.