한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

정신보건수련사회복지사의 전문적 능력과 직무 동기가 직무수행에 미치는 영향(The Effect of Professional Ability and Job Motivation of Mental Health Social Worker Trainees on Their Job Performance - Focusing on the Mediating Effect of Professional Identity-)

개인저자
문영주
수록페이지
285-313 p.
발행일자
2015.08.28
출판사
한국사회복지행정학회
초록
본 연구는 정신보건수련사회복지사의 전문적 능력과 직무 동기가 직무수행에 직접적 영향을 미치는지 혹은 전문직 정체성을 통해 간접적 영향을 미치는지 살펴보기 위해 수행되었다. 특히 정신보건수련사회복지사의 전문적 능력과 직무동기가 직무수행에 미치는 직ㆍ간접적 영향이 기관 유형에 따라 차이가 있는지 살펴보았다. 연구목적 달성을 위해 정신보건 2급 수련사회복지사 326명을 대상으로 대면 설문조사를 실시하였다. 분석에 있어서는 구조방정식 모형을 설정한 후, 측정모형과 구조모형 분석을 실시하고, 구조모형에서 유의하게 나타난 직접 및 간접효과에 있어 기관유형의 차이가 있는지 살펴보았다. 분석 결과, 전문적 능력과 직무 동기 모두 직무수행에 정적(+) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 직무수행에 미치는 영향력에 있어서 직무 동기보다는 전문적 능력의 영향이 더 큰 것으로 나타나, 정신보건 관련 전문지식과 실천기술을 보유하고 클라이언트와 그 가족, 나아가 다른 전문직들과의 관계형성능력이 뛰어날수록 정신보건수련사회복지사의 직무수행도가 높아짐을 알 수 있었다. 뿐만 아니라 정신보건수련사회복지사의 직무 동기와 직무수행의 관계에서 전문직 정체성의 매개효과가 통계적으로 유의한 것으로 나타나 정신보건수련의 제반 과정에서 학습동기가 높고, 성취지향적일수록 전문직으로서의 정체성을 형성하게 하여 궁극적으로 직무수행도를 제고하는 데 기여함을 알 수 있었다. 한편, 정신보건수련사회복지사의 전문적 능력과 직무동기가 전문직 정체성을 통해 직무수행에 미치는 영향은 기관 유형에 따라 차이가 없는 것으로 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로, 정신보건수련사회복지사의 직무수행도를 제고하기 위한 시사점을 도출하였다. This study was to examine whether professional ability and job motivation of mental health social worker trainees have a direct effect on their job performance or an indirect effect through professional identity. In particular, it was also analyzed whether the direct and indirect effects of professional ability and job motivation on job performance according to institution type. For this purpose, a face-to-face survey was conducted for 326 second-level mental health social worker trainees. After setting a structural equation model and analyzing the measurement model and structural model, it was investigated if there were any differences in the significant direct and indirect effects of the structural model according to institution type. According to analysis results, professional ability and job motivation both have a positive (+) effect on job performance. Especially, professional ability appeared to have a greater effect on job performance. The more knowledgeable a trainee is about mental health related professional knowledge and practical skills, and the better the trainee is in forming relationships with the client, his or her family, and even other professionals, the better the job performance of that trainee. Moreover, the mediating effect of professional ability in the relation between job motivation and job performance is statistically significant. Therefore it is revealed that the higher the academic motivation throughout the entire training process and the more achievement-oriented a trainee is, the more likely that an identity as a professional is created, ultimately contributing to enhancing job performance. On the other hand, there were not differences in the effects of professional ability and job motivation of mental health social worker trainees on job performance according to institution type. Based on these results, implications for enhancing the job performance of mental health social worker trainees were drawn.