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사회서비스 관계 질과 이용자 충성도와의 관계(The Moderating Effect of Switching Barriers in the Relationship between Social Service Relationship Quality and Service Loyalty)

개인저자
김선희
수록페이지
171-198 p.
발행일자
2017.02.28
출판사
한국사회복지행정학회
초록
본 연구는 사회서비스 관계 질과 이용자 충성도의 관계에서 전환장벽의 조절효과를 실증적으로 검증하였다. 관계 질 향상을 통해 서비스 충성도를 높이고, 이들 관계에서 전환비용과 대안매력도라는 전환장벽의 조절역할을 활용하여 서비스 제공기관의 정책과 효율적인 조직 운영을 위한 전략적 시사점을 제시하고자 한다. 이를 위해 부산지역의 노인장기요양서비스, 장애인활동지원서비스, 아동‧청소년심리지원서비스 이용자 719명을 대상으로 수집한 자료를 분석에 활동하여 조절회귀분석을 수행하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 관계 질 요인인 만족, 신뢰, 몰입은 재이용의도, 구전의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 전환비용은 재이용의도와 구전의도에 정(+)적 영향을 미치며, 관계 질 요인 신뢰, 만족, 몰입과 재이용의도 관계에, 신뢰, 만족과 구전의도 관계에서 정(+)적 영향을 약화시키는 조절효과가 확인되었다. 셋째, 대안매력도는 재이용의도와 구전의도에 부(-)적 영향을 미치며, 신뢰, 만족과 재이용의도 관계에, 신뢰와 구전의도 관계에서 정(+)적 영향을 강화시키는 조절역할이 나타났다. 또한 대상자 집단 특성에 따라 서비스 유형별로 전환장벽의 조절효과를 탐색하기 위해 추가분석한 결과, 노인과 장애인을 대상으로 하는 케어서비스에서 전환장벽의 조절효과가 나타났다. 이러한 연구 결과들에 기초하여 서비스 성과 제고에 기여하는 서비스 충성도 향상을 위한 이론적‧실천적 함의를 제안하였다. This study examined the moderating effect of switching barriers in relation to relationship quality factor and service loyalty in social services. This study suggests strategic implications for service policy and efficient organization management of service providers through switching barriers, which is composed of switching cost, attractiveness of alternatives. To this end, regression analysis was performed by analyzing data collected 719 in Busan City, from elderly long-term care services, personal assistance service for persons with disabilities, and children and youth psychological support service in Busan City. The results are as follows. Frist, satisfaction, trust, and commitment were significant factors in reuse intention and word-of-mouth intention. Second, switching cost has a positive(+) influence on intention of reuse and word-of-mouth intention. It has a moderating effect that weaken the positive(+) impact on the relationship between satisfaction, trust, and commitment and intention of reuse, and between satisfaction and trust and word-of-mouth intention. Third, attractiveness of alternatives has a negative(-) effect on intention of reuse and word-of-mouth. It has a moderating effect that strengthens the positive(+) impact on the relationship between satisfaction and intention of reuse, between trust and intention of reuse, and between satisfaction and word-of-mouth intention. This study discusses the theoretical and practical implications of the results.