한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

어머니의 심리적 통제가 대학생의 우울에 미치는 영향: 인정욕구, 갈등적 독립, 성인애착의 매개효과(The effect of maternal psychological control on the depression of university students: The mediation effects of the need for approval, psychological separation and adult attachment)

개인저자
전혜경
수록페이지
97-131 p.
발행일자
2016.08.28
출판사
한국청소년연구원
초록
본 연구는 대학생이 지각한 어머니의 심리적 통제가 우울에 미치는 영향을 확인하고 이 과정에서 인정욕구, 갈등적 독립, 그리고 성인애착의 관련성을 이해하고자 하였다. 이를 위해 남녀 대학생 369명을 대상으로 설문을 실시하였고, 연구모형과 비교모형을 통해 어머니의 심리적 통제와 우울과의 관계를 가장 잘 설명해주는 모형을 설정하고 매개효과를 확인하였다. 그 결과 어머니의 심리적 통제가 대학생의 애착불안 및 애착회피, 우울에 직접적으로 영향을 미치지 않는 완전매개모형이 최종모형으로 채택되었다. 구체적으로 첫째, 어머니가 심리적 통제를 많이 했을수록 대학생의 인정욕구 수준이 높아지고, 그에 따라 성인애착불안이 높아져서 우울 수준이 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니가 심리적 통제를 많이 했을수록 대학생의 갈등적 독립 수준이 낮아지게 되고, 그에 따라 성인애착불안이 높아져서 우울 수준이 높아지는 것을 알 수 있었다. 셋째, 어머니가 심리적 통제를 많이 했을수록 대학생 자녀의 갈등적 독립 수준이 낮아지게 되고, 그에 따라 성인애착회피가 높아져서 우울 수준이 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 그리고 어머니의 심리적 통제가 인정욕구와 정적으로 갈등적 독립에 부적으로 유의하였다. 인정욕구가 애착불안에 미치는 영향이 정적으로 유의하였으며, 갈등적 독립의 경우에는 애착불안, 애착회피, 우울에 미치는 영향이 모두 부적으로 유의하였다. 우울에 있어서 애착불안과 애착회피에 미치는 영향도 모두 유의하였다. 이러한 결과를 통해 교육 및 상담 개입에 대한 시사점과 후속 연구에 대해 논의하였다. This study sought to identify the effects of maternal psychological control which university students perceived and the impact it has on the depression of university students. The study also aimed to more clearly differentiate the relevancy among the need for approval, psychological separation and adult attachment in the context of the effect of maternal psychological control on the depression of university students. To confirm this, a survey targeting 369 university students (male and female) was conducted, and the mediation effect was identified by establishing a mode which could explain the relevancy between the depression of university students and maternal psychological control through the research model and comparative model. The results indicated a perfect mediation model, in which maternal psychological control did not affect attachment anxiety, attachment avoidance or depression amongst university students, and this was therefore adopted as the final model. In terms of specifics, it firstly showed that when mothers exerted strong psychological control over university students, the higher the need for approval of university students rose, and this meant that the higher the level of depression became, as a result of the increase of adult attachment anxiety. Secondly, it was confirmed that the more strongly mothers controlled university students psychologically, the lower the psychological separation became; this resulted in the level of depression of university students becoming heightened as the attachment anxiety got deeper. Lastly, it showed the that the more strongly mothers controlled university students psychologically, the lower the level of psychological separation became; and this resulted in the level of depression of university students rising as the result of adult attachment avoidance increasing. And maternal psychological control has positive correlation with the need for approval and negative correlation with psychological separation. The need for approval is related to adult attachment positively and psychological separation is related to adult attachment, avoidance attachment, depression negatively. Depression is correlated to adult attachment and avoidance attachment. Based on these results, this study discussed the implications of education and counseling interventions and made a number of suggestions regarding a follow-up study.