기사
Adler 상담이론을 바탕으로 한 청소년 사회적 관심 향상 집단 프로그램 개발 및 효과(The development and effects of a social interest enhancement group program for adolescents, based on Adlerian counseling theory)
- 개인저자
- 윤재원
- 수록페이지
- 99-125 p.
- 발행일자
- 2017.02.28
- 출판사
- 한국청소년연구원
초록
본 연구의 목적은 Adler 상담이론을 바탕으로 한 청소년 사회적 관심 향상 집단 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 청소년을 위한 사회적 관심 향상 집단 프로그램은 개인심리학 상담 이론을 바탕으로 하여 청소년 상담자를 대상으로 요구 조사를 실시하고 전문가 타당성 검증을 비롯한 프로그램 개발 절차를 밟은 후, 각 50분 10회기로 구성되었다. 또한 그 효과를 검증하기 위해 A광역시에 소재한 1개 중학교의 3학년 총 36명을 대상으로 각각 12명씩 실험집단, 비교집단, 통제집단으로 세 집단을 구성하였다. 실험집단에는 본 연구에서 개발한 청소년을 위한 사회적 관심 향상 프로그램을 실시하였고, 비교집단에는 자기성장 프로그램을 실시하였으며, 통제집단은 프로그램이 끝날 때까지 아무런 처치도 가하지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 BASIS-A의 소속감-사회적 관심 갖기, 대인관계 지향성을 측정하는 도구를 사용하여 사전검사와 사후검사를 실시하였고, 효과 유지를 알아보기 위해 프로그램이 끝난 4주 후 추수검사를 실시하고 분석하였다. 그 결과 실험집단에 참여한 집단원이 통제집단보다 BASIS-A로 측정한 소속감-사회적 관심 갖기 점수의 정도가 사후 검사에서 유의하게 향상되었고, 실험집단에 있어 비교집단과 통제집단보다 대인관계 지향성의 정도가 사후 검사에서 유의하게 향상되었음을 확인하였다. 하지만 모든 추수 검사 결과에서 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 본 연구는 사회적 관심이 꾸준히 발달되어야 하는 청소년 시기에 적용 가능한 사회적 관심 향상 프로그램을 개발하였고 그 효과 검증했다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to develop a group program for social interest enhancement and to examine the effects of such a program. For purposes of this research, a development procedure was implemented, including a needs assessment survey for youth counselors and the creation of both the contents and processes for a group program based on Adlerian theoretical concepts. Next, the program was modified by taking into consideration the needs survey results. Finally, Adlerian counseling experts validated the contents and processes of the modified program. The developed program consisted of ten 50-minute sessions. A total of 36 senior middle school students participated in the study to examine the effects of the program. The participants were randomly assigned to an experimental group (Social Interest Enhancement program), a comparison group (self-growth program), and a control group (no treatment). As a result, each group had 12 participants. All participants were asked to complete the belonging/social interest subscale of the BASIS-A scale and Interpersonal Orientation scale before the program began, and also after the program had been completed, and 4 weeks following the completion of the program. The results revealed that the social interest enhancement program was effective in increasing levels of belonging/social interest when compared to the control group. Moreover, in terms of interpersonal orientation, participants reported better scores compared to both the comparison and control groups. However, no significant differences among groups were revealed in all post-hoc tests. A discussion of the significance of the present study includes the fact that it represents the development of a social interest enhancement group program for adolescents and this proved its applicability and effectiveness in fostering social interest among adolescents in their critical period for developing such social interests.