기사
성장혼합모형을 적용한 다문화수용성의 발달양상과 공동체의식의 변화에 대한 종단연구(The developmental trajectories of multicultural acceptance and the changing community spirit as determined by means of growth mixture modeling)
- 개인저자
- 백승희
- 수록페이지
- 151-182 p.
- 발행일자
- 2017.02.28
- 출판사
- 한국청소년연구원
초록
본 연구는 다문화수용성의 발달적 변화양상에서 이질적인 잠재계층이 존재하는지 검증하고, 각 잠재계층을 결정하는 데 영향을 미치는 요인들을 시점별로 탐색한 후, 다문화수용성의 발달적 변화양상을 통해 도출된 잠재계층에 따른 공동체의식의 변화양상을 종단적으로 살펴보고자 하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 한국청소년정책연구원이 수집한 한국아동·청소년 패널조사(Korean Children and Youth Panel Survey: KCYPS)의 중1 패널 데이터 2차년도(중2)부터 6차년도(고3)까지인 5년 동안의 자료 1,886명(남학생 924명, 여학생 962명)을 대상으로 성장혼합모형을 활용하여 잠재계층을 분류하고, 다항 로지스틱 회귀분석을 활용하여 영향요인을 확인하였으며, 다집단 성장모형을 활용하여 잠재계층별 종단적 변화양상을 살펴보았다. 다문화수용성 발달적 변화양상에 따른 잠재계층을 확인한 결과 ‘증가집단’, ‘유지집단’, ‘감소집단’ 3개의 이질적인 계층으로 구분되었으며, 3개의 잠재계층을 결정하는 예측요인을 알아본 결과 개인요인인 해외방문경험, 가정요인인 부모의 양육태도(방임, 학대), 학교요인인 교우관계, 교사관계가 계층을 구분하는 주요한 예측요인으로 도출되었다. 잠재계층별 공동체의식의 종단적 변화양상을 살펴본 결과 증가집단이 초기치가 가장 높았으며, 변화율에서는 증가집단과 유지집단이 매년 상승하는 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구의 의의와 제한점을 논의하였다.
The goals of the present study were to document the developmental trajectories of multicultural acceptance and the changes of relevant community spirit in adolescence. In order to do this, data used in this study was taken from the “Korean Child and Youth Panel Study(KCYPS)” of the National Youth Policy Institute(NYPI). 1,886 (924 male students and 962 female students) responses were gathered from freshman middle school students from the five years longitudinal surveys, including the youth panel group of the 2nd year through to the 6th year. The results were as follows. First, a fairly coherent and predictable picture emerged of 3 groups; a multicultural acceptance increasing group, a maintaining group, and a decreasing group. As expected, the pattern of multicultural acceptance and community spirit changed over the years, and distinct trajectories of multicultural acceptance were revealed during the study period. Second, multinominal logistic regression analysis indicated that trajectories of multicultural acceptance were significant and powerful predictors of latent class differences in overseas visiting experiences, parent's rearing attitudes, peer relations and student-teacher relationships. The increasing group was found to have the highest initial average. Additionally, amongst both the increasing group, and the maintaining group, the rate of change was seen to increase significantly. Suggestions for future research were discussed, based on the limitations of this study.