기사
숲 놀이활동이 유아의 정서조절능력 및 문제행동에 미치는 효과(The Effects of Forest Play Activity on Young Children’s Emotional Regulation Ability and Problem Behavior)
- 개인저자
- 김수희
- 수록페이지
- 1-21 p.
- 발행일자
- 2015.01.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구는 숲 놀이활동 경험이 유아의 정서조절능력과 문제행동에 어떠한 효과를 미치는지를 확인하기 위한 목적으로 실시되었다. 연구대상은 서울시 K구에 위치한 사립유치원의 만 5세 유아 103명으로 실험집단에 48명, 통제집단에 55명의 유아를 배치하여 숲 놀이활동의 효과를 검증하였다. SPSS 18.0 프로그램을 사용한 공분산분석 결과 숲 놀이활동은 부모가 지각한 유아의 정서조절능력 향상 및 문제행동 감소에 긍정적 효과가 있는 것으로 확인되었다.
The study objective is to examine how young children’s experience in forest play activity affects their emotional regulation ability and problem behavior. The subjects of this study were 103 five-year-old children sampled from a private kindergarten at K district in Seoul, South Korea. The children were divided into an experimental group (n=48) and a control group (n=55) in order to test the effects of forest play activity. According to the results of ANCOVA using SPSS 18.0, forest play activity had a positive effect on the improvement in young children’s emotional regulation ability and a decrease of their problem behavior perceived by their parents.