한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

대인관계 지능의 관점으로 3-4세 누리과정 프로그램 분석(Analysis of the Nuri Curriculum for Children Three to Four Years Old Based on Interpersonal Intelligence)

개인저자
이경돈
수록페이지
45-62 p.
발행일자
2015.03.01
출판사
한국영유아보육학회
초록
본 연구는 다중지능의 대인관계 지능의 관점으로 3-4세 누리과정의 프로그램을 분석하였다. 대인관계 지능을 위한 교수학습 방법을 8가지로 정의하고, 3-5세 누리과정에 제시된 주간 보육계획안의 활동을 8가지 준거에 따라 분석하였다. 8가지 교수학습 방법은 긍정적인 대인관계 환경 조성, 협동학습, 갈등 관리, 봉사, 차이점 평가, 다양한 관점 계발, 지역사회에 대한 관심, 다문화교육이다. 연구결과 다양한 관점의 계발, 긍정적 대인관계 환경 조성, 협동이 많은 비율을 차지하고 있었으며, 차이점 평가 및 갈등관리, 다문화교육을 다루는 활동은 현저히 적었다. 따라서 본 연구는 사회성 발달이 시작되는 3-4세 시기에 다양한 관점에서의 활동이 이루어져야 할 것을 제언한다. This study's aim is to analyze the program of the Nuri curriculum for children who are three to four years old based on the interpersonal intelligence of multiple intelligence. Eight methods of interpersonal intelligence teaching - learning were analyzed. Then the activities of a weekly child care plan proposed by the Nuri curriculum for those three to four years old were analyzed based on eight standards. The eight teaching - learning methods included creating positive interpersonal relationship, cooperative learning, conflict management, service, difference evaluation, developing diverse views, being concerned about local community, and multi-cultural education. This study concluded that developing diverse views, creating positive interpersonal relationships, and cooperation account for most of the curriculum, while the activities about difference evaluation and conflict management. Therefore, this study suggests the need for children who are three to four years old, who are beginning to develop their sociality, to engage in activities with diverse points of view.