기사
교사 효능감과 유아의 부정적 또래상호작용 간의 유아(The Mediating Effects of Child-Teacher Interactions on Teacher Efficacy and Children’s Negative Peer Interactions)
- 개인저자
- 이예진
- 수록페이지
- 1-18 p.
- 발행일자
- 2016.11.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구는 교사 효능감과 유아의 부정적 또래상호작용 간의 관계에서 유아-교사 상호작용의 매개효과를 알아보는데 그 목적을 두었다. 연구대상은 육아정책연구소의 한국아동패널 6차년도(2013년)에 조사한 어린이집 또는 유치원에 다니는 만 5세아 1,163명과 그들의 담임교사이다. 연구방법은 교사 효능감과 유아의 부정적 또래상호작용 간의 관계에서 유아-교사 상호작용의 매개효과를 알아보기 위하여 AMOS 22.0 프로그램과 SPSS-WIN 18.0 프로그램을 사용하여 시행하였다. 연구결과를 살펴보면, 교사 효능감이 높을수록 유아의 부정적 또래상호작용은 감소하며 유아-교사 상호작용은 질적으로 향상되는 것으로 나타났다. 또한 교사 효능감과 유아의 부정적 또래상호작용 간의 관계에서 유아-교사 상호작용은 완전매개효과를 보이는 것으로 조사되었다.
The purpose of this study is to investigate the mediating effects of child-teacher interactions on teacher efficacy and children’s negative peer interactions. For this study, the data of the 6th Panel Study of Korean Children (PSKC) in 2013, collected from 1,163 5-year-old attending day care centers and kindergartens, and their teachers were used. The data were analyzed using structural equation modeling, using AMOS 22.0 and SPSS-WIN 18.0. The results indicated that higher teacher efficacy was related to a low level of children’s negative peer interactions and greater child-teacher interactions. In addition, the full spectrum of the child-teacher interactions mediating effects were seen to influence teacher self-efficacy and children’s negative peer interactions.
- 권/호
- 제101집 2015년 11월
- 발행일
- 2016.11.01
- 구독상태
- 교사 효능감과 유아의 부정적 또래상호작용 간의 유아(The Mediating Effects of Child-Teacher Interactions on Teacher Efficacy and Children’s Negative Peer Interactions)
- 영유아 언어 정상발달과 위험발달에 영향을 미치는 요인(Variables Associated with Normal or At-risk of Language Development in Infants)
- 보육실습 관련 연구 동향 분석(An Analysis of Research Trends on Childcare Practice from 2003 to 2016)
- 예비유아교사의 유치원현장실습을 지원하는 사전교육프로그램 개발을 위한 기초연구(A Fundamental Study for the Development of a Pre-Training Program Supporting Pre-service Kindergarten Teachers' Kindergarten Practicum : Using the Delphi Method)
- 맞춤형 보육에 대한 어린이집 원장의 인식조사와 개선방안 제안(A Study on the Recognitions of Daycare Center Directors and Revision Method about Customized Child Care - Focusing on Gyeongbuk Area -)
저자의 다른 기사
동일 저자의 최근 기사 최대 5건을 제공합니다.기사명 | 저자 | 발행일 |
---|