기사
유아교육기관 중간관리자의 감성리더십 척도 개발(The Development of an Emotional Leadership Scale for Middle Managers of Early Childhood Education Institutes)
- 개인저자
- 박정임
- 수록페이지
- 217-243 p.
- 발행일자
- 2016.11.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구는 유아교육기관에서 필요한 중간관리자의 감성리더십 척도를 개발하려는 목적으로 진행되었다. 감성리더십은 조직에 끼치는 영향력이 강력하고 조직구성원 사이의 감성 차원의 상호작용이 강력하다는 측면 등에서 최근 중요하게 대두되는 영역이다. 이러한 감성리더십 하위요인에는 자기인식 능력, 자기관리 능력, 사회적 인식 능력, 관계관리 능력의 네 가지가 있다. 본 연구에서는 감성리더십 척도의 개발을 위하여 중간관리자의 역할과 감성리더십과 관련한 문헌연구를 통해서 문항 리스트를 작성하였으며, 두 차례에 걸친 전문가 집단의 자문을 통해 5점 척도로 구성된 67개의 예비 문항을 선정하였다. 그 후 서울, 인천, 경기도 어린이집에 근무하는 중간관리자와 교사들을 대상으로 예비 문항에 대한 설문조사를 실시하였다. 이 설문에 응답한 총 253명의 설문조사 결과에 대한 신뢰도와 타당도 검토 결과, 최종적으로 67개의 척도 중에서 26개 문항이 개발되어 유아교육기관 중간관리자 감성리더십 척도로 확정할 수 있는 결과가 나타났다. 이 최종 척도의 신뢰도는 자기인식능력 α=.787, 자기관리능력 α=.844, 사회적 인식능력 α=.937, 관계관리능력 α=.931로 나타났으며, 확인적 요인분석을 통해 조사도구의 적합 도를 확인한 결과 =705.239, df=293, CFI=.910, TLI=.900, IFI=.911, RMR=.037, RMSEA=.075로 나타나 요인의 구조가 적합하다는 것을 확인하였다. 구인타당도와 공인타당도가 적절한 것으로 나타났다.
This study was conducted with the purpose of developing an emotional leadership scale for middle managers required by early childhood education institutes. Emotional leadership has a powerful influence over early childhood education institutes and the interaction of emotions between organization members. There are four sub-factors of emotional leadership: self-awareness, self-management, social recognition, and relationship management. In this study, to develop the emotional leadership scale, a list of questions were prepared through a study on literature related to the role of a middle manager and emotional leadership. After advice was received from a group of experts on two separate occasions, 67 preliminary questions consisting of a 5-point Likert scale were selected. Afterwards, a survey was conducted using the preliminary questions on 253 middle managers and teachers working in early childhood eduction institutes in Seoul, Incheon, and Gyeonggi province. Based on the survey results, the final scale has composed with 26 questions. The reliability of this final scale was self-recognition ability α=.787, self-control ability α=.844, social recognition ability α=.937, and relationship control ability α=.931. Through confirmatory factor analysis, it appeared as X²=705.239, df=293, CFI=.910, TLI=.900, IFI=.911, RMR=.037, RMSEA=.075. Therefore, the factor structure was confirmed to be suitable as were the construct validity and concurrent validity.