한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

유아교사의 조직문화인식과 조직몰입이 교직헌신도에 미치는 영향(Effects of Perceptions about Organizational Culture and Organizational Commitment of Early Childhood Teachers on Their Teaching Commitment)

개인저자
김정민
수록페이지
1-21 p.
발행일자
2017.01.01
출판사
한국영유아보육학회
초록
본 연구는 어린이집에 근무하는 유아교사의 교직헌신도에 미치는 교사들의 조직문화인식과 조직몰입의 영향력을 알아보고자 하였다. 이를 위해 237명의 어린이집 교사들이 자신의 교직헌신도와 조직문화인식, 조직몰입의 정도를 평정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사의 현원경력이 1년 미만과 3년 이상인 교사가 교직에 헌신하는 정도가 높았으며 법인과 직장어린이집 교사가 민간어린이집에 근무하는 교사들보다 교직헌신도가 높았다. 둘째, 유아교사의 교직헌신도와 조직문화인식 및 조직몰입 간에 정적 상관관계가 나타났다. 셋째, 유아교사의 교직헌신도에 긍정적 영향을 미치는 변인은 조직몰입의 하위변인인 규범적 몰입과 정서적 몰입, 그리고 조직문화 중 위계문화와 합리문화에 대한 높은 인식이 유아교사의 교직헌신도였다. This study investigated the effects of the perceptions about organizational culture and organizational commitment of early childhood teachers on their teaching commitment. The subjects were 237 early childhood teachers working at child-care centers. The teachers rated their own commitment to teaching, their perception about organizational culture, and their perception about organizational commitment. The study results are as follows. First, the teachers who worked for 1 to 3 years at a child-care center had the lowest teaching commitment among all of the teachers. Also, the teachers who worked at employer-supported and corporate childcare centers showed higher teaching commitment than teachers who worked at private centers. Second, teachers’ teaching commitment had positive correlations with their perceptions about organizational culture and organizational commitment. Third, teachers’ normative and emotional commitment to organization and the rational culture and the hierarchical culture of the centers were variables that significantly predicted teachers’ teaching commitment