기사
만 4세 유아의 마음이론 발달 및 자아개념과 유아교육기관 적응간의 관계(The Relationship between 4-Year-Old Children's Development of Theory of Mind and Self-Concept on Their Adjustment in Early Childhood Education Institutions)
- 개인저자
- 이용주
- 수록페이지
- 75-96 p.
- 발행일자
- 2017.01.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구는 만 4세 유아의 마음이론 발달 및 자아개념과 유아교육기관 적응간의 관계와 성별에 따른 이들 변인 간의 관계를 탐색해 보고자 하였다. Y시 7개 어린이집에 재원중인 유아 102명을 대상으로 개별면접에 의한 마음이론 발달 검사 및 자아개념 검사와 교사가 평정하는 유아교육기관 적응 검사를 실시하였으며 상관관계분석과 단순회귀분석을 통해 그 결과를 도출하였다. 연구결과, 첫째, 마음이론 발달과 유아교육기관 적응은 전체적으로 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 남아의 경우 마음이론 발달과 적응 간에 의미 있는 정적 예측관계가 있었지만, 여아의 경우 마음이론 발달과 적응 간에 정적 예측관계가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 자아개념과 유아교육기관 적응은 전체적으로 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 남아는 자아개념과 적응 간에 정적 예측관계를 보였지만, 여아의 경우 자아개념과 적응 간에 통계적으로 의미 있는 상관관계가 없는 것으로 나타났다.
This study investigated the relationship between young children's development of theory of mind and self-concept on their adjustment in early childhood education institutions, and the relationship of these variables according to gender. The subjects included 102 4-year-old children at seven child-care centers in Y city. Data was obtained by interviews that asked about the young children's development of theory of mind and self-concept through teachers recording their adjustment in early childhood education institutions using a rating scale. The collected data were analyzed by Pearson's correlation analysis and regression analysis. The results of this study have two findings. First, there was a significant positive relationship between young children's development of theory of mind and self-concept on their adjustment in early childhood education institutions. Second, in terms of gender, the boys' development of theory of mind and self-concept were factors in predicting adjustment while girls' development of theory of mind and self-concept were not factors in predicting adjustment.