기사
유아의 개인적 특성에 따른 인성발달 및 혼합연령 경험이 유아의 인성에 미치는 영향(Personality Development According to Preschooler’s Personal Characteristics and the Effect of Mixed-Age Experience to the Preschooler’s Personality)
- 개인저자
- 송선주
- 수록페이지
- 121-141 p.
- 발행일자
- 2017.01.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구는 유아의 개인적 특성에 따른 인성발달 및 혼합연령 경험이 유아의 인성에 미치는 영향을 살펴본 것이다. 이를 위해 서울시 소재 어린이집 두 곳의 만 3~5세 유아 125명을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단 유아들에게는 자유선택활동 중 혼합연령 경험 놀이를 8주 동안 매일 1시간씩 제공하고, 비교집단 유아들에게는 동일연령 환경에서 놀이를 제공하였다. 먼저 실험 전 전체 유아를 대상으로 인성발달에 관해 살펴본 결과, 남아에 비해 여아가 전체 인성에서와 나눔, 배려, 질서, 정직에서 유의미하게 높은 점수를 나타냈다. 연령에 따른 유아의 인성은 만 5세가 가장 높고, 만 3세가 가장 낮은 점수를 보였으며, 형제가 있는 유아가 형제가 없는 유아보다 인내의 점수가 높게 나타났다. 다음으로 실험 후 혼합연령을 경험한 실험집단 유아의 인성이 비교집단 유아의 인성보다 나눔, 배려, 예절, 인내, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직에서 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 이는 혼합연령 환경에서의 자유선택활동 놀이 경험으로도 유아의 인성이 발달한 것을 의미하며, 이로써 유아의 인성은 체험적으로 습득될 수 있음을 시사한다.
This study seeks to find personality development according to preschooler’s personal characteristics and the effect of mixed-age experience to the preschooler’s personality. In order to accomplish this, 125 children aged three to five years in two childcare centers located in Seoul had been studied. Some children in the experimental group are given the mixed-age experience play among children’s free choice play activities for an hour daily during the period of 8 weeks, whereas children in the comparative group are given the same age experience play. The result of personality development in the entire preschoolers before experiment is as follows. First, the scores of female preschoolers are significantly higher than those of male preschoolers in share, consideration, order and honesty as well as whole personality. The personality depending on age is highest at five years old and lowest at three years old, and children with siblings show higher patience than those without siblings. Later, after 8 weeks of experiments, the children with mixed-age experience showed a significant improvement in share, consideration, courtesy, patience, respect, order, responsibility, cooperation and honesty compared to the children in the comparative group. Thus, preschooler’s personality can be developed through free choice play activity in a mixed-age environment. In other words, preschooler’s personality can be acquired through experience.