기사
유아교육기관의 3∼5세 반별에 따른 신체운동프로그램 운영실태 분석(An Operating State Analysis of Physical Motor Programs for Children between the Ages of 3 and 5 in Early Childhood Education Centers)
- 개인저자
- 이영심
- 수록페이지
- 21-43 p.
- 발행일자
- 2018.01.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구목적은 유아교육기관의 3~5세 반별에 따라 신체운동프로그램의 계획, 실행, 평가를 분석해보고 이를 근거로 연령에 적합한 신체운동프로그램 운영방안을 모색하였다. 연구대상은 제주특별자치도 어린이집교사 347명이며, 47문항의 설문지를 배포하여 수집된 자료는 χ² 검증, F-검증을 실시하고 Scheffe 검증하였다. 연구결과 반별에 따라 신체운동 계획, 실행, 평가 운영실태들이 일부분 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 본 연구에서 논의된 내용들은 유아교육기관의 교사들이 교사연수나 직무교육에서 신체운동프로그램 운영방법에 관한 지식을 재구성하여 3~5세 연령에 적합한 신체운동을 교수하는데 필요한 기초자료로 제공되기를 바란다.
The purpose of this study analyzes planning, implementation and evaluation of physical motor programs for children between the ages of 3 and 5 at early childhood education centers. The study seeks to establish an operation method for age-appropriate physical motor programs for children based on the study findings. The subjects were 347 childcare center teachers on Jeju Island, South Korea. The data was collected by distributing a 47 question survey. A verification χ²-test, and a Scheffe F-test were performed. The results showed small part a statistically significant difference in planning, implementation and evaluation of physical motor programs in accordance with each class of children. The findings of this study could be used for training and education programs for teachers at early childhood education centers and could provide basic data for teaching children between the ages of 3 and 5 through reorganization of knowledge about the operation method of physical motor programs.