한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

어린이집 재원 영유아의 수면패턴과 문제행동의 관계(Sleep Patterns and Behavioral Problems in 2-and-3-year Old Children Attending Child Care Centers)

개인저자
김윤희
수록페이지
45-73 p.
발행일자
2018.01.01
출판사
한국영유아보육학회
초록
최근 영유아기 수면과 정서행동문제의 관련성에 대한 관심이 증가하고 있다. 본 연구에서는 어린이집 재원 2, 3세 영유아 74명을 대상으로 수면패턴과 정서행동문제와의 관련성을 살펴보고자 하였다. 영유아의 수면패턴은 부모와 어린이집 교사가 3일간 관찰에 기초하여 수면일지를 작성하였다. 문제행동은 담임교사의 평정에 의한 결과를 사용하였다. ANOVAs, 편상관관계, 단계적 회귀분석 등을 수행하여 분석한 결과, 기관에서의 주간 수면과 가정에서의 야간 수면길이는 하루 총 수면길이와 정적상관이 있었는데, 수면시점(timing)은 교사와 부모가 정한 소등시간과 밀접한 관련이 있었다. 문제행동에 대한 주간 수면변인의 상대적 설명력을 살펴본 결과, 어린이집에서 소등시간은 영유아의 정서불안행동에 대해 가장 큰 설명력을 가지고 있었다. 소등시간이 빠를수록 영유아들은 보다 높은 수준의 정서불안행동을 나타내었고, 잠든 시점이 빠를수록 공격적 행동이 높은 것으로 나타났다. 이외에도 주간 수면에서 깨어난 시점이 빠를수록 반항, 위축, 문제행동총점과 관련이 있었다. 야간 수면길이는 위축과 문제행동총점에 대한 설명력을 나타내었다. 이에 가정과 기관에서는 영유아의 발달과 연령에 적합한 양육과 개별적 지원을 위한 세심한 노력을 기울여야 할 것이다. There has been increased interest in the relationship of children’s sleep and behavioral and emotional problems. The purpose of the present study was to examine whether sleep patterns in children aged 2-to-3-year old are related to concurrent behavioral problems. Sleep and nap data obtained over 3 days and nights for seventy four children. Teachers and parents completed sleep logs based on the observations of each child’s sleep. Teacher rated children’s behavioral problems. ANOVAs, partial correlations, stepwise regression analysis were performed. Most of the children in this study fell asleep after 10 P.M. and took daily naps at child care. Major results indicated that the duration of daytime nap and nocturnal sleep were positively related to daily amount of sleep. The sleep onset time was closely related to light-off time set by teachers and parents. Both earlier sleep onset time and off-set time for nap in child care have effects on children’s behavioral problems such as anxiety, withdrawn, aggression and oppositional problems. The duration of nocturnal sleep has effects on withdrawal and behavioral problems. Both parents and teachers need greater efforts to provide individualized care and flexible routines for each child.