한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

일상적 내러티브를 활용한 갈등상황 중심의 역할놀이가 유아의 정서능력 및 언어표현력에 미치는 효과(The Effects of Emotional Competence and Language Expression Ability for Young Children Focusing on Role Play Using Personal Narratives: Focused on Peer Conflict Situations in the Classroom)

개인저자
송순옥
수록페이지
131-155 p.
발행일자
2018.05.01
출판사
한국영유아보육학회
초록
본 연구는 일상적 내러티브를 활용한 갈등상황 중심의 역할놀이가 유아의 정서능력과 언어표현력에 미치는 효과를 알아보고자 한다. 연구대상은 만 5세 유아 42명(실험집단 21명, 비교집단 21명)을 선정하였고, 연구도구는 유아 정서능력 도구 및 언어표현력 도구를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 다변량분산분석(MANOVA)을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 일상적 내러티브를 활용한 갈등상황 중심의 역할놀이가 유아의 정서능력 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 일상적 내러티브를 활용한 갈등상황 중심의 역할놀이가 유아의 언어표현력 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 일상적 내러티브를 활용한 갈등상황 중심의 역할놀이가 유아의 정서능력 및 언어표현력이 향상되었음을 의미한다. The present study aims to examine the effects of emotional competence and language expression ability for young children. We focus on role play using personal narratives. The research subjects were 42 children aged five (21 children in an experimental group, and 21 children in a comparison group). The young children's emotional competence scale and language expression ability scale were used as research tools. A Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was conducted using SPSS 21.0 software for data analysis. The results revealed that first, young children focusing on role play using personal narratives were effective in improving young children's emotional competence. Second, young children focusing on role play using personal narratives were effective in improving young children's language expression ability. Such results signify that emotional competence and language expression ability were improved through young children focusing on role play using personal narratives.