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기업사회공헌의 방법과 성과에 대한 인식유형 연구(Study to Identify the Type of Recorgnition about Corporate Social Responsibility Method and Outcome)

개인저자
현광희
수록페이지
153-180 p.
발행일자
2015.12.30
출판사
한국사회복지정책학회
초록
이 연구는 기업담당자의 기업사회공헌 방법과 성과에 대한 인식유형을 파악해서 성공적인 기업사회공헌을 위한 대안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 Q방법론을 활용하였다. 그 결과, 기업사회공헌의 방법에 대하여 “이해관계자 중시형”, “기업중시형”이 도출되었고, 성과에 대하여 “Giver와 Taker 양자 만족 중시형”, “이해관계자들의 직접적 만족 중시형”, “사회적 성과 중시형”이 나타났다. 이 연구의 결과는 사회복지조직이 기업과의 원활한 소통구조를 만드는데 도움이 되고, 토착형 기업사회공헌의 구현과 확대를 위한 관련 정책 수립에 도움이 될 수 있다. 또한 인식유형에 맞추어 자율형 네트워크 형성, 폐쇄형 네트워크 형성, 정책파트너로서 접근 등의 정책적 제언을 하였다. This study is to identify the type of recognition for Corporate Social Responsibility methods and outcomes were manager of the corporate to seek an alternative to a successful corporate Social Responsibility. For this research, Q methodology was applied. Corporate Social Responsibility with respect to methods of "stakeholder-oriented type", "corporate-oriented type" were derived, about the outcomes "Giver and Taker both satisfy emphasis type", "stakeholder direct satisfaction emphasis type", "social mission emphasis type". The results of this study will be helpful in making a efficiency communication structure of businesses and social welfare organization, related policies for the implementation and expansion of indigenous corporate social responsibility may be helpful. In addition, autonomous networks formed according to the result of this study, and access to the policy proposals such as a closed network formation, policy partners.