기사
예비유아교사의 셀프리더십에 영향을 미치는 관련 변인들의 구조 관계(The Self-leadership of Prospect Preschool Teachers: A Structural Equation Modeling Approach)
- 개인저자
- 최민수
- 수록페이지
- 27-47 p.
- 발행일자
- 2017.04.23
- 출판사
- 한국사회정책학회
초록
본 연구의 목적은 예비유아교사의 셀프리더십에 영향을 미치는 변인들 간의 구조 관계를 밝히기 위한 것이다. 이를 위하여 셀프리더십 관련 선행연구를 통하여 인성, 대인관계능력, 의사소통능력을 잠재적 예측 변인으로 선정하여 셀프리더십의 형성 및 발현 과정을 구조화하는 모형을 구축하였다. 연구모형의 검증을 위하여 광주․전남지역 3-4년제 유아교육과 학생 608명을 대상으로 인성, 대인관계능력, 의사소통능력, 셀프리더십을 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS PC용 AMOS 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사의 인성, 대인관계능력, 의사소통능력은 셀프리더십에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 예비유아교사의 인성, 의사소통능력은 대인관계능력에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 예비유아교사의 인성은 의사소통능력에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
예비유아교사의 셀프리더십에 영향을 미치는 다양한 변인들에 대한 구조 관계 분석을 통하여 밝혀진 연구결과는 향후 유아교육현장의 유아교사 및 예비유아교사 양성대학에서 효과적인 셀프리더십 프로그램을 개발하고, 유아교육정책을 수립하는데 필요한 실증적인 기초자료로 유용하게 활용될 수 있을 것이다.
The objective of this study was to investigate the dynamics of factors that influence the self-leadership of prospect preschool teachers. To this end, we conducted a literature review on studies related to self-leadership, and we developed a structural model of self-leadership formation and manifestation by selecting personality, interpersonal skills, and communication skills as potential predictors. To test the model, we conducted a survey that measured personality traits, interpersonal skills, communication skills, and self-leadership skills among 608 early childhood education major students in the Gwangju and Jeonnam areas. The collected data were analyzed using AMOS 22.0, designed for SPSS PC.
The study results show for prospect preschool teachers that personality, interpersonal skills, and communication skills have a direct impact on self-leadership skills personality and communication skills have a direct impact on interpersonal skills, and personality has a direct impact on communication skills.
The study results on the dynamics of factors that influence prospect preschool teacher’s self-leadership, and empirical baseline data for developing effective self-leadership programs and establishing education policy could be utilized for teacher's training and development.