한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

유아 친사회적 행동 증진 프로그램의 효과에 대한 메타분석(The Effects of a Children’s Prosocial Behavior Development Program : A Meta-Analysis)

개인저자
박유진
수록페이지
129-155 p.
발행일자
2017.04.23
출판사
한국사회정책학회
초록
본 연구는 메타분석 방법을 활용하여 유아 친사회적 행동 증진 프로그램의 효과를 분석하고, 프로그램을 개발하는데 필요한 기초자료를 제시하기 위한 목적으로 이루어졌다. 이를 위해 2005년부터 2015년에 발표된 국내 연구 총 48편을 수집 및 분석하였다. 연구 결과 유아의 친사회적 행동 증진 프로그램은 매우 큰 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한, 유아 친사회적 행동의 하위요인 ‘감정이입 및 조절’에 대한 효과가 가장 큰 것으로 나타났고, 하위영역간의 효과는 유의한 차이는 없었다. 마지막으로 대상연령, 시행기간, 총 시행횟수, 주당 시행 횟수에 따라 유아 친사회적 행동 증진 프로그램의 효과 차이가 있는 것으로 나타났다. 국내 관련 연구들을 종합하여 얻어진 본 연구의 결과는 이후 연구의 질적 향상과 효과적인 현장 적용에 시사점을 제공한다는데 의의가 있다. The purpose of this study was to examine the effects of a children's prosocial behavior development program, which provide basic data for developing the program. Relevant domestic studies that were conducted between 2005 and 2015 were analyzed, and 48 studies were selected. The overall effect size of the programs geared toward improving children's prosocial behavior was 1.198, which indicated the size produced huge effects. Empathy and emotional control was also revealed as the highest effect factor among the sub-factors of children’s social behavior. In addition, four variables(i.e., target age, period of implementation, total number of implementations, and number of weekly implementations) had been determined as substantial moderator variables for the effect size of the program on promoting children’s prosocial behavior. The findings of the study provide meaningful implications for improving the quality of the study and effective application in the field.