기사
사회복지실천 프로그램 질적 평가 연구 논문 경향 분석(Trends Analysis of Program Evaluation Studies Using Qualitative Methods in Social welfare Literature)
- 개인저자
- 장연진
- 수록페이지
- 325-356 p.
- 발행일자
- 2014.12.23
- 출판사
- 한국사회복지연구회
초록
본 연구의 목적은 사회복지실천 분야를 중심으로 사회복지 프로그램 질적 평가 연구 논문의 경향을 살펴보고 이를 통해 향후 질적 평가의 방향을 제안하는 것이다. 이를 위해 2000년부터 2012년까지 학술지 논문 검색을 통해 선정된 사회복지실천 분야의 프로그램 질적 평가 연구 논문 70편을 대상으로 내용분석을 실시하였다. 분석 결과, 아동‧청소년, 가족 영역에서 질적 평가가 많이 이루어지고 있었고, 치료 및 상담 프로그램에 대한 논문이 대다수였다. 평가 설계와 관련해서는 평가 설계에 대한 서술이 있다 하더라도 미흡한 경우가 많았고, 자료 분석 방법도 언급하지 않은 경우가 다수 발견되었다. 자료 수집 방법은 인터뷰에 비해 관찰을 많이 사용하고 있었다. 엄격성 확보 방법으로는 다원화 방법을 가장 선호하였고, 윤리적 고려에서는 자발적 참여와 사전 고지를 모두 시행한 연구가 18편에 불과하였다. 이러한 분석 결과를 토대로, 향후 사회복지실천현장에서 프로그램 질적 평가를 수행할 때 반드시 고려해야 할 점들에 대해 논의하였다.
The purpose of this study is to review trends of program evaluation studies using qualitative methods focused on social welfare practice area and propose several guidelines for qualitative evaluations in future. To accomplish this purpose, this study analyzed contents of 70 qualitative program evaluation studies in social welfare literature from 2000 to 2012 indexed by RISS (Research Information Shearing Service: academic literature searching engine in Republic of Korea). The major findings are as follows. Qualitative evaluation studies were mainly found in fields of children, youth and family. Most theme of the studies were focused on effects of therapy and counseling program. Evaluation designs were insufficiently described, especially many studies did not report their analytic methods for qualitative data. For data collecting, observations were used more than interviews. To achieve the rigor of qualitative evaluation, triangulation methods were preferred. Finally, in relation of ethical considerations, only 18 studies guaranteed both voluntary participations and giving sufficient information before program starts. Based on these findings, it is discussed several requirements doing qualitative program evaluations in the field of social welfare.