기사
비영리조직 모금활동의 성공과 실패요인 분석
- 개인저자
- 노연희
- 수록페이지
- 65-99 p.
- 발행일자
- 2015.06.23
- 출판사
- 한국사회복지연구회
초록
본 연구는 비영리조직들의 모금활동이 어떻게 이루어지며, 이러한 활동을 성공이나 실패로 이끄는 요인이 무엇인지를 탐색적으로 살펴보기 위해 불특정 다수를 대상으로 한 13개모금캠페인을 사례를 분석하였다. 본 연구 결과에 의하면 모금캠페인 사례들은 9개의 주제로 분류되었으며, 이러한 캠페인의 성공과 실패를 이끌어 내는 요인은 조직적 차원과 캠페인의 전략적 차원으로 구분하였다. 조직적 차원에서는 조직에 대한 신뢰나 친밀감, 조직 미션과의 관련성, 체계적인 모금구조 등이 중요한 요인이었으며, 캠페인의 전략적 차원에서는 모금캠페인의 핵심적 메시지, 잠재적 기부자에 대한 직접적 반응과 관리, 이해관계자와의 네트워크 등이 중요한 요인으로 도출되었다. 본 연구는 12개 비영리조직의 모금캠페인 사례를 탐색적으로 살펴보았기 때문에 분석결과를 일반화하는 데는 한계를 지닌다. 그러나 실질적으로 모금현장에서 기부금 모금을 위해 어떤 내용으로 어떤 과정을 통해 캠페인이 이루어지는지에 대한 기초적인 정보를 제공하고 있으며, 모금활동의 성공을 위해 고려해야 하는 점이 무엇인지에 대한 논의의 기반을 마련하는데 의의가 있다.
This study explored how nonprofit organizations performed fundraising activities and what factors brought either success or failure. A multiple case analysis method was used to understand the process of thirteen fundraising campaigns of twelve nonprofit organizations in Korea. Nine main subjects described what really happened in these thirteen cases, and factors to lead a success or a failure were categorized into organizational and strategical factors. Organizational ones included trust and publicity that nonprofit organizations have been built up toward the public, fundraising campaign grounded upon organizations’ mission, and fundraising system in the organizations, while strategical ones were essential messages of campaigns to lead to emotional responses of the public, effective donor management system and segmentation of direct responses to potential donors based on their needs, use of networks with various stakeholders. Focusing on only 13 cases, this study has a limitation to generalize the results to whole population of nonprofit organizations. However, it has an implication to offer basic informations on how nonprofit organizations carry out fundraising activities in reality and what they should consider in order to succeed in raising fund.