기사
장애대학생과 산업체 관계자의 직업기초능력 필요도 차이 비교(Comparing Differences in the Necessity for Key Competencies Between Disabled College Students and the Industry)
- 개인저자
- 정소영
- 수록페이지
- 79-105 p.
- 발행일자
- 2017.05.28
- 출판사
- 한국장애인고용촉진공단
초록
연구목적: 이 연구는 장애대학생과 산업체 관계자가 가장 필요하다고 인식하는 직업기초능력을 알아보고 집단 간 필요도 차이를 비교하는 데 목적을 두었다. NCS 10가지 직업기초능력과 하위능력을 중심으로 필요도 차이를 비교하였다. 연구방법: 경기도 전문대학에 재학하고 있는 장애학생 135명과 수도권 산업체 관계자 117명이 대상자로 참여하였다. 집단별 평균과 표준편차를 산출하여 독립표본 t-검정을 실시하였다. 연구결과: 장애대학생은 가장 필요한 직업기초능력으로 의사소통능력과 정보능력이라고 하였고, 산업체 관계자는 의사소통능력과 자기개발능력이라고 응답하였다. 장애대학생과 산업체 관계자는 직업기초능력에 대한 필요도에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 하위영역은 문제해결능력, 자기개발능력, 대인관계능력, 정보능력, 기술능력, 조직이해능력, 직업윤리에서 집단 간 유의미한 차이가 있었다. 결론: 장애대학생이 졸업 후 직업을 선택하고 만족한 직장생활을 할 수 있도록 산업체 관계자의 요구를 분석하고 교육과정에 관련 직업기초능력을 포함하는 개편이 이루어져야 함을 제언하였다.
Purposes: This research aims to identify the types of key competencies which disabled college students and industry deem most necessary, and to compare the differences in their needs for those competencies. To do so, the study focused on the ten key competencies outlined in the NCS to compare the degree of perceived necessities. Method: 135 disabled college students in Gyeonggi Province and 117 employees from businesses in the metropolitan area were included in this study. The mean and standard deviation were calculated for each group and a t-test was carried out for independent samples. Results: Disabled college students identified communication and information processing as the most necessary core competency while industry insiders chose communication and the ability for self-development as the most necessary factors. The necessity for key competencies between disabled college students and industry insiders did show statistically significant differences. In terms of sub-categories, competencies in problem-solving, self-development, interpersonal relationships, information processing, technical capabilities, organization comprehension, and professional ethics all displayed statistically significant differences. Conclusion: This research proposes the need to analyze industry needs and to reform curriculums in order to incorporate required key competencies in the education process to help disabled college students choose jobs upon graduation and lead fulfilling professional careers.