한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

스마트러닝 기반 STEAM 직업교육 프로그램의 적용이 특수교사들의 직업수업 운영에 미치는 영향 및 지원요구 고찰(A Qualitative Inquiry on the Effect of STEAM Vocational Education Program based on SMART Learning on Teachers’ Vocational Class Management and Supports Needs)

개인저자
송은주
수록페이지
67-96 p.
발행일자
2016.02.28
출판사
한국장애인고용촉진공단
초록
본 연구는 스마트러닝 기반 STEAM 직업교육 프로그램을 직접 실행한 특수교사들에게 본중재를 통해 직업수업 운영에 미치는 영향 및 지원 요구를 조사하였다. 이를 위해 본 중재를 실시한 6명의 특수교사를 대상으로 포커스 그룹면담 및 개별 면담을 실시하였고, 매 차시 중재 직후 교사들에게 수업일지를 작성하도록 하였다. 수집된 면담자료와 교사 수업일지를 분석한 결과 다음과 같이 5개의 대주제가 도출되었다: (1) 교육과정과 연계한 실제적인 직업 수업운영, (2) 학생의 긍정적인 변화, (3) 교사의 역량강화, (4) 가정과의 협력증진, (5) 스마트러닝 기반 STEAM 직업교육 프로그램 관련 지원요구. 도출된 대주제 및 하위주제를 바탕으로 특수학급 학생들을 위한 스마트러닝 기반 STEAM 직업교육 프로그램의 효과성 및 현장 적용을 위한 제언이 제공되었다. The purpose of this study to investigate the effects of STEAM Vocational Education Program based on SMART Learning on vocational class management and support needs that the teachers experienced in the process of applying the program. For this study, focus group and individual interviews were conducted with 6 special teachers. In addition to qualitative data from the interviews, other data were collected from teachers’ daily journals about instruction. All collected data were analyzed using a constant comparative method. From the qualitative analysis, 5 themes were emerged as follows: (a) the vocational class management connected to the school curriculum, (b) the positive changes of students with disabilities, (c) promotion of collaboration with students’ families, (d) empowerment of teachers’capacities, (d) support needs regarding STEAM Vocational Education Program based on SMART learning.