기사
놀이환경이 유아의 놀이행동에 미치는 영향(The Play Environments of Home and Childcare Institutions and Children’s Play Behavior)
- 개인저자
- 김균희
- 수록페이지
- 283-308 p.
- 발행일자
- 2017.08.31
- 출판사
- 한국아동권리학회
초록
본 연구는 가정과 육아지원기관의 놀이환경이 유아의 놀이행동(놀이상호작용, 놀이방해, 놀이단절)에 미치는 영향을 살펴보고자 한국아동패널 7차년도 조사에 참여한 1,203명의 자료를 분석하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 우선 가정 및 육아지원기관의 놀이환경 모두 유아의 놀이행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 유아의 놀이상호작용에는 교사-유아상호작용, 성별, 가정에서의 실외놀이시간, 가구소득이, 놀이방해에는 성별, 교사-유아상호작용, 가정에서의 실내놀이시간, 가정 내 물리적 환경, 사교육 이용횟수가, 놀이단절에는 교사-유아상호작용, 교실규모의 적절성, 양육자의 반응성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 가정과 육아지원기관에서 유아의 놀이권 보장을 위한 환경을 조성하는 것, 즉 유아에게 놀이시간과 놀이공간을 충분히 제공하고, 자유로운 놀이활동을 보장하며, 부모 및 교사가 유아와 원활한 상호작용을 유지하는 것이 유아의 놀이행동에 긍정적 영향을 미친다는 것을 밝혔다는데 의의가 있다.
The objective of this study is to analyze the 1,203 children in the 7th Panel Study on Korean Children (PSKC). We explore the influence of play environments of home and childcare institutions on play behavior (i.e., play interactions, play disruption, play disconnection). The results of the study show that the play environment of the childcare institutions influenced the play behavior of children more than the play environment of the home. In particular, the influence of teacher on the play behavior of children was the greatest. Second, play interaction was also influenced by teacher to child interaction, gender, outdoor play time at home, and household income. Third, the play disruption of children was influenced by gender, teacher to child interaction, physical environment at home, and the number of private tutoring. Fourth, the play disconnection of children was influenced by teacher to child interaction, the responsiveness of caregivers, and the appropriateness of classroom size. The study suggests that healthy play behaviors appear when the children’s play rights are guaranteed and play environments suitable for development are provided. We expect that this study can be used as a basic data for constructing a healthy play environment for the guarantee of children’s play rights.