기사
유아의 이차순위 마음이론과 친사회적 거짓말(The mediating effects of executive function on the relationship between children’s second-order theory of mind and prosocial lie-telling)
- 개인저자
- 정서연
- 수록페이지
- 239-259 p.
- 발행일자
- 2018.05.28
- 출판사
- 한국아동권리학회
초록
연구목적: 만 4 ~ 5세 유아의 이차순위 마음이론과 실행기능이 친사회적 거짓말과 관계가 있는지 살펴보고, 이차순위 마음이론과 친사회적 거짓말간의 관계를 실행기능이 매개하는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 방법: 만 4-5세 유아 총 91명을 연구 대상으로 하였다. 유아의 친사회적 거짓말은 Bussey(1999)와 Williams 등(2016)이 사용한 도구를 수정하여 측정하였고, 이차순위 마음이론은 Miller(2013)의 Cake-A deceives B version을 번안 및 수정하여 측정하였다. 실행기능은 ‘숫자 따라하기’, ‘낮-밤’, ‘카드분류’ 과제를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 t검정, Pearson 적률상관분석, Baron과 Kenny(1986)가 제시한 위계적 중다회귀분석과 Sobel test를 통해 분석하였다. 결과: 첫째, 유아의 친사회적 거짓말의 평균이 만 4세보다 만 5세에서 높게 나타났으며 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 유아의 연령을 통제한 후 전체 변인들 간의 관계를 검정한 결과, 유아의 친사회적 거짓말은 이차순위 마음이론, 실행기능과 모두 유의한 정적 상관관계가 있었다. 셋째, 유아의 실행기능은 이차순위 마음이론과 친사회적 거짓말의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 결론: 만 4, 5세 유아의 친사회적 거짓말이 연령에 따라 증가하고, 이차순위 마음이론과 실행기능 모두 유아의 친사회적 거짓말의 발달을 유의하게 예측해주는 것으로 나타났다. 특히 이차순위 마음이론과 친사회적 거짓말의 관계에 대한 실행기능의 완전 매개 결과는 이차순위 마음이론이 친사회적 거짓말로 나타남에 있어 실행기능이 큰 영향을 준다는 것을 보여준다. 최근 해마다 증가하고 있는 유아의 목격자 증언 및 신빙성 판단에 유아의 언어, 인지, 사회적 발달 수준을 고려해야 함을 시사한다.
Objectives: The purpose of this study is to explore associations among 4 and 5-year-old children’s second-order theory of mind(ToM), executive function(EF), and prosocial lie-telling and to test the mediating effects of EF on the relationship between second-order ToM and prosocial lie-telling. Methods: The participants were 91 4-to-5-year-old children. Children’s prosocial lie-telling was assessed by a story task adapted from the studies of Bussey(1999) and Williams et al.(2016). Children’s second-order ToM was measured by ‘cake-A deceives B version’(Miller, 2013). Children’s EF was tested by a series of tasks: Digit Span Task, Day-Night Task, and Dimensional Change Card Sort Task. Data were analyzed using t-test, Pearson correlations, hierarchical multiple regression analysis(Baron qqqamp; Kenny, 1986) and Sobel test. Results: First, there were significant differences in children’s second-order ToM, EF and prosocial lie-telling depending on the children’s age. Second, even when the age was controlled, there were positive correlations among prosocial lie-telling, second-order ToM, and EF. Third, EF fully mediated the association between second-order ToM and children’s prosocial lie-telling. Conclusions: Children’s prosocial lie-telling increased by age. Both second-order ToM and EF were significantly related to prosocial lie-telling. In particular, the full mediation of EF on the relationship between second-order ToM and prosocial lie-telling suggests that EF considerably contributed to prosocial behavior. The results imply that we should consider children’s cognitive, social, and language developmental levels about the reliability issues on eyewitness testimony by children.