한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

영유아 자위행위와 교사의 인식 및 대처반응 실태(Children’s masturbation in early childhood settings: Teachers’ perception, and coping strategies)

개인저자
이아현
수록페이지
279-300 p.
발행일자
2018.05.28
출판사
한국아동권리학회
초록
연구목적: 어린이집과 유치원에 재원중인 영유아의 자위행위와 교사의 인식 및 대처반응 실태를 살펴보고자 한다. 방법: 서울과 충남에 위치한 어린이집과 유치원에 재직 중인 영유아교사 418명을 대상으로 설문조사를 실시하고 수집된 자료는 SPSS 21을 이용하여 빈도와 백분율의 기술통계를 실시하였다. 결과: 첫째, 자위행위 영유아가 있다고 응답한 교사의 비율은 25%이며 자위행위 영유아 중 만 2세 이하 영아의 비율도 30%로 상당한 비율을 차지하였다. 영유아는 대부분 낮잠시간과 자유선택 놀이시간에 손이나 발꿈치를 이용하여 성기를 자극하는 자위행위를 가장 많이 하였다. 둘째, 교사들은 영유아의 자위행위가 정상적인 범주에 속하지만 공공장소에서의 자위행위를 하는 것은 부적절하다고 인식하고 있었다. 그러나 자위행위를 정상적인 범주의 행동으로 인식하고 있는 교사도 실제 자위행위를 목격했을 때 당황스러움을 느끼고 잘못된 지도로 인해 자위행위가 강화되는 것에 대한 우려가 있었다. 셋째, 대부분의 교사들은 구체적인 대처 자료의 부족으로 동료나 선임교사와의 협의를 통해 다른 놀이로 유도하거나 자위행동의 이유를 묻고 해서는 안되는 이유를 설명해주었다. 결론: 본 연구의 결과는 영유아 자위행위에 대한 사회적 관심과 교사교육의 필요성을 시사하며 영유아기 자위행위에 대한 적절한 대처방안 모색에 기초자료로 활용될 것으로 기대된다. Objective: This study aims to examine the current state of masturbation among children in daycare centers and kindergartens, and to investigate teachers’ perception and coping behaviors. Methods: A survey was conducted on 418 teachers who were working at daycare centers and kindergartens in Seoul and South Choongcheong Province. Data were analyzed using SPSS 21.0. Results: First, 25% of the teachers’ reported that children practiced masturbation in their classroom. Among these children, 30% was two-year-old or under infants and toddlers. The most common practice of the children’s masturbation was to stimulate their genital organs with their hands or heels during nap time or free play time. Second, teachers’ perceived that young children’s masturbation was within the range of normal behaviors, but that practicing it in public places was inappropriate. Even teachers who regarded children’s masturbation as a normal behavior had difficulty in coping when they actually witnessed child masturbation, because they were disconcerted and were afraid that improper guidance might result in reinforcing the act of masturbation. Third, due to a lack of resources on how to cope with children’s masturbation, a majority of the teachers consulted colleagues or senior teachers on this matter. The teachers induced children to play in other ways or asked them why they practiced masturbation and then explained why they should not masturbate. Conclusions: The current findings raise a need for teacher education and social interest in childhood masturbation. We expect this study to provide basic information in searching for proper ways to cope with childhood masturbation.