한국보건사회연구원 전자도서관

로그인

한국보건사회연구원 전자도서관

자료검색

  1. 메인
  2. 자료검색
  3. 통합검색

통합검색

기사

부모의 학업우선교육관이 초등학생의 방과후학교 참여를 매개로 학교행복과 공동체의식에 미치는 영향(The effects of parents’ academic-centered view of education on elementary school children’s school happiness and the sense of community: Focusing on the mediating effects of after-school participation)

개인저자
신혜숙
수록페이지
221-246 p.
발행일자
2015.08.28
출판사
한국청소년연구원
초록
본 연구에서는 부모의 학업우선교육관이 초등학생의 교과 및 비교과 방과후학교 참여에 어떠한 영향을 미치며, 이러한 방과후학교 참여가 학생들의 학교행복과 공동체의식에 어떠한 영향을 주는지에 대한 구조적 관계를 분석하였다. 이를 위하여 초등학교 5학년을 대상으로 수집된 한국교육종단연구2013의 1차년도 자료를 활용하여 부모의 교육관-방과후학교참여-학교행복 및 공동체의식에 대한 잠재변인 수준의 매개효과 분석을 실시하였다. 모든 분석에서 학업성취도를 공변인으로 투입하여 혼입효과를 통제하였다. 분석 결과, 첫째, 부모가 학업을 우선하는 교육관을 강하게 가지고 있을수록 자녀는 교과 방과후학교에 참여하는 경향이 높은 반면, 예체능 및 비교과 동아리 등의 비교과 방과후학교에 참여하는 경향은 낮았다. 둘째, 교과 방과후학교 참여는 학교행복과 공동체의식에 유의미한 영향을 미치지 않았지만 비교과 방과후학교 참여는 학교행복과 공동체의식 모두에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 셋째, 부모의 학업우선교육관은 교과 및 비교과 방과후학교를 매개하지 않고 직접적으로 학교행복에 정적 효과를 미쳤다. 따라서 가정과 학교에서 학업 외에도 여가나 취미, 사회적 관계 등의 비교과활동에도 관심을 기울일 필요가 있으며, 특히 학교 차원에서 초등학생들의 학교행복과 공동체의식을 높이기 위하여 학교 내의 비교과 방과후학교를 활성화할 필요가 있다. The purpose of this research is to investigate the structural relations on how parents’ academic-centered view of education(ACVE), i.e., placing priority upon child education on studying academic subjects rather than leisure pursuits, hobbies or social relations, affects the children’s ‘participation within academic and non-academic afterschool programs and how this participation affects their children’s non-academic achievements such as levels of school happiness and sense of community. For this purpose, we applied path analyses using the first wave data from KEDI’s Korean Educational Longitudinal Study(KELS) 2013. The results are summarized as follows; First, parents’ ACVE leads their children to participate in more academic and fewer non-academic after-school programs. The effect of academic activities on the non-cognitive achievements was not significant. However, non-academic activities had significant impact on the non-cognitive achievements of all domains investigated. Second, parents ACVE had a direct positive effect on academic self-conception and self management. It is not a simple matter to explain this positive effect. This direct effect can be viewed as a composite of all the indirect effects via many mediators that are not included in this study.