기사
생명존중 프로그램이 저소득층 청소년의 생명존중의식과 자아탄력성에 미치는 효과성 연구(A study of the effect of the life respect program on the sense of life respect and ego-resilience of teenagers from low-income families)
- 개인저자
- 안선민
- 수록페이지
- 5-32 p.
- 발행일자
- 2016.02.28
- 출판사
- 한국청소년연구원
초록
본 연구는 생명존중 프로그램이 저소득층 청소년들의 생명존중의식과 자아탄력성에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 울산광역시 남구 소재의 지역아동센터를 이용하는 저소득층 청소년들을 대상으로 실험집단에만 생명존중 프로그램을 2014년 11월 14일부터 12월 15일까지 주 2회 총 10회기로 진행하고 사전-사후검사를 실시하였다. 효과검증을 위하여 유사실험 설계의 비동일 통제집단 전후 실험설계 모형을 채택하였다. 연구결과를 보면 첫째, 생명존중 프로그램에 참여한 저소득층 청소년들의 생명존중의식이 참여하지 않은 저소득층 청소년보다 유의미하게 증가하였다. 둘째, 생명존중 프로그램에 참여한 저소득층 청소년들의 자아탄력성이 참여하지 않은 저소득층 청소년보다 자아탄력성(활력성, 호기심, 낙관성)이 유의미하게 증가하였다. 결론적으로 생명존중 프로그램은 저소득층 청소년의 생명존중의식과 자아탄력성을 향상시키는데 기여하였다. 연구 결과를 바탕으로 생명존중 프로그램이 저소득층 청소년들에게 생명의 소중함과 긍정적인 자기 이미지를 갖고 청소년 자살을 예방할 수 있는 효과적인 프로그램임을 시사하고 있다.
The purpose of this research was to verify the effectiveness of a life respect program on sense of life respect and ego-resilience amongst teenagers from low-income families’. For this research, we selected teenagers from low-income families who were making use of community child centers located in Namgu, Ulsan. We applied the life respect program only to an experimental group twice a week from November 14th to December 15th, 2014 for a total of 10 sessions. A pre-to-post test was given, and we adopted the ‘Non-Equivalent control group pre-post test design model’, of ‘Quasi-experimental design’ to prove the effectiveness. The findings are as follows. First, the sense of life respect of teenagers from low-income families, who participated in the life respect program, increased more significantly than that of the teenagers from low-income families who did not participate in the life respect program. Second, the ego-resilience (energy, curiosity, optimism) of teenagers from low-income families, who participated in the life respect program, increased more significantly than the teenagers from low-income families, who did not participate in the life respect program. In conclusion, the life respect program contributed to the improvement in the sense of life respect and ego-resilience of teenagers from low-income families. Based on these findings, it suggests that the life respect program is an effective program to prevent youth suicide by making teenagers in low-income families have the importance of life and positive image of themselves.