기사
달리기프로그램이 유아의 기초체력 증진 및 사회성 발달에 미치는 영향(The Effects of a Running Program on Children's Physical Fitness Promotion and Development of Social Skills)
- 개인저자
- 류혜숙
- 수록페이지
- 195-217 p.
- 발행일자
- 2016.01.01
- 출판사
- 한국영유아보육학회
초록
본 연구는 달리기프로그램이 유아의 기초체력과 사회성에 미치는 효과를 알아보는 것이 목적이다. 연구대상은 G광역시에 소재한 D어린이집의 만 5세 유아 40명을 실험집단과 비교집단으로 나누어 실험연구를 실시하였고, 연구절차는 사전검사와 실험처치, 사후검사의 순으로 이루어졌다. 수집된 자료는 SPSS Win 18.0 프로그램을 이용하여 t검증하였다. 연구결과, 실험집단이 비교집단보다 유아의 기초체력과 사회성이 유의하게 높은 것으로 나타나, 본 연구에서 개발한 달리기프로그램이 유아의 기초체력과 사회성에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 유아교육현장에서 유아의 달리기프로그램을 활성화하는데 효과적인 교수․학습 방법이 될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate the effects of a running program on the promotion of children's physical fitness and the development of their social skills. The participants in this study were forty 5-year-old kindergarten children in G city, who were divided equally into an experimental group and a control group of 20 students each. The experimental treatments took place for 12 weeks. The experimental group participated in the running program, but the control group did not and instead participated in only general classroom-based kindergarten lessons. Data were analyzed using t-test with the SPSS 18.0 program. The results showed that the experimental group had significantly higher scores for physical fitness promotion and development of social skills than the control group. The results of this study suggest that the running program is effective for promoting young children's physical fitness and developing their social skills.